Тексты песен 2Pac

2Pac - My Block (Remix)
день назад 1,620 (не задано)
2Pac - Nothin But Love
18 часов назад 655 (не задано)
2Pac - Better Dayz
месяц назад 583 (не задано)
2Pac - When We Ride On Our Enemies
23 часа назад 997 (не задано)
2Pac - Friends
день назад 822 (не задано)
2Pac - Fuckin Wit the Wrong Nigga
2 дня назад 709 (не задано)
2Pac - I`m Gettin Money
месяц назад 808 (не задано)
2Pac - Ghost
22 часа назад 1,200 (не задано)
2Pac - Ghetto Gospel
14 дней назад 772 (не задано)
2Pac - If My Homie Calls
15 дней назад 519 (не задано)
2Pac - Letter 2 My Unborn
день назад 565 (не задано)
2Pac - Tha` Lunatic
день назад 734 (не задано)
2Pac - Brenda`s Got A Baby
день назад 663 (не задано)
2Pac - Changes
день назад 580 (не задано)
2Pac - When We Ride
13 часов назад 692 (не задано)

Информация о артисте

На глубине чёрных кварталов действуют законы улицы, порой даже полиция не в силах что-либо с этим сделать. Именно тут провёл отрочество и часть юности один из будущих королей гэнгста-рэпа конца 20-ого века, символ отчаяния и злости всего чернокожего населения Нью-Йорка, актёр, продюсер и музыкант Тупак Амару Шакур.

Мать Тупака - Афени Шакур - называла себя революционеркой и была весьма фанатична в своей борьбе за равные права между белыми и черными. Как и у всех революционеров, ее жизнь не была гладкой и безоблачной. В юности девушку исключили из школы за полную неуправляемость, после чего Афени присоединилась к партии «Черных пантер». Это была организация, которая находилась в постоянной борьбе против шовинизма «белых свиней». Когда у женщины в 71-м году родился Тупак, она была уверена в том, что ее «черный принц» появился на свет для того, чтобы спасти чернокожую нацию. Воспитывала она своего сына без отца, меняя случайные квартиры в полуразвалившихся домах на приюты для бездомных.

В апреле 1969 года Афени Шакур была арестована вместе с 20 другими членами нью–йоркских «черных пантер» (Black Panthers) по подозрению в убийствах, вооруженных ограблениях и планировании терактов. Судебный процесс в целом длился 25 месяцев, и пока Афени ожидала своей очереди появиться в суде, за ней, отпущенной под залог, ухаживали два потенциальных отца Тупака: наркодилер Лэгс и некий Билли, член партии «Черные пантеры». Кто из них ответственен за появление на свет Тупака Шакура, пожалуй, так и останется невыясненным, зато доподлинно известно, что муж Афени, узнав о том, что она беременна, тут же с ней развелся.

«Свобода под залог» вскоре кончилась, и вернувшейся в женскую колонию беременной Афени еще предстояло защищаться в суде по делу «черных пантер», отстаивая в общей камере право на полагающуюся ей пайку: одно яйцо и стакан молока в день. Для женщины да еще в положении это, мягко говоря, не густо, и каждый раз, когда Афени вспоминает о своем пребывании в тюрьме, ее глаза наполняются слезами, ведь она даже не надеялась, что на такой еде сможет родить живого ребенка.

В мае 1971 года с Афени и тринадцати ее товарищей по партии были сняты все обвинения. Месяц спустя родился Тупак. Афени рассказывает, что очень боялась, как бы федеральные службы не отобрали у нее ребенка. Через своего врача она передала новорожденного сестре. К счастью, все обошлось, но через много лет Тупак будет вспоминать свое детство, как один нескончаемый переезд: из соображений конспирации, а то и просто в поисках лучшей доли мать постоянно меняла квартиры, переезжая из одного черного гетто в другое. «Я тогда день и ночь плакал, — говорит Тупак. — Я по жизни не вписывался, потому что всегда был откуда–то еще… Люди думают: раз ты из гетто, значит стоит чуток потусоваться, и ты впишешься куда угодно».

Тупак тяжело переживал безотцовщину, не давшую ему «почувствовать себя мужчиной», к тому же он имел тонкие, женственные черты лица, бывшие причиной насмешек со стороны его друзей и сверстников среди родственников. Он рассказывал, что умел делать все, чему его могла научить мать: готовить, шить, убирать, но есть вещи, которым может научить только отец. В одном из своих интервью Тупак сказал: «Мать не может научить сына, как быть мужчиной. Особенно это касается черных. Я чувствовал себя паршиво, видя, как другие ниггеры получают ответы своих отцов на вопросы, которые были и у меня. Я до сих пор не получил эти ответы». Тупак признал своего отца в наркодилере Лэгсе, который, как и многие его «коллеги», сам употреблял наркотики. Он познакомил Афени с крэком. (Крэк — сильнодействующий наркотик, забиваемый в стеклянную трубку и разогреваемый пламенем зажигалки. Дым нагретого крэка втягивают в себя.) «Лэгс бывало, приходил посреди ночи, — вспоминает Афени, — и вставлял мне трубку с крэком в рот. Так мы с ним и общались». Через какое–то время Лэгс попал в тюрьму за махинации с кредитными карточками. Ко времени его выхода на волю Афени переехала из Нью–Йорка в Балтимор. Она позвонила оттуда Лэгсу, чтобы сообщить ему о переезде, и узнала, что он умер от сердечного приступа, вызванного передозировкой крэка. По словам Афени, Тупак «ох*ел от горя», когда она сказала ему, что Лэгс умер. «Я скучаю по своему папе», — все время повторял Тупак.

С отчимом Тупаку тоже не повезло, он был приговорен к 60 годам тюремного заключения за вооруженное ограбление. Тупаку больше никогда не суждено было его увидеть. Все разочарования семейной жизни, оставлявшие рубцы на сердце, не уничтожили Тупака как личность, как лидера, как будущую звезду. Может быть, все дело в имени, первая часть которого — Tupac Amaru на языке инков означает «светящаяся змея», так в мифологии народов Центральной Америки олицетворены мужество и мудрость. Вторую часть — Shakur можно перевести с арабского как «благодарный Богу». Разве мог человек с таким именем покончить свою жизнь у мусорного бачка, не успев вытащить из вены иголку шприца, попав под такой кайф, который заставляет усомниться, на этом ли вы еще свете?! Что–то подсказывает сердцу, что «благодарные Богу светящиеся змеи» так не умирают. А вся боль, пережитая ими в детские годы, разрывающая их на части изнутри, не убивает в них способности творить, превращая свои слезы в деньги.

В Балтиморе Тупак написал свой первый рэп, взяв себе псевдоним MC New York. Он поступил в Балтиморскую Школу искусств, директор театрального отделения которой нашел его «крайне одаренным молодым актером». В Школе искусств Тупак познакомился со многими белыми ребятами, с удивлением для себя обнаружив, что с белыми, в принципе, «можно ладить». До этого он свято верил в то, что «белые — дьяволы», как было принято считать в гетто.

В 17 лет Тупак переехал с матерью в Marvin City (Калифорния). Афени утверждает, что именно в Marvin City Тупак прошел школу жизни, в городе, где «ниггеры ставят улицы на уши». Он продавал наркотики, перезнакомившись со всеми в районе, став, по собственным словам, «ходячим приколом» для всех ниггеров, которые «не были дерьмом». Но по–настоящему Тупака «напрягала» только нехватка денег. «Я видел всех этих тупых сраных ниггеров, имевших женщин, машины, дома, в то время как у меня ни хрена не было… Меня любили так, как можно любить дворняжку или местного наркомана».

Но не все было так мрачно для будущей звезды в Marvin City. Пройдя прослушивание, Тупак был принят в группу DIGITAL UNDERGROUND, уже хорошо известную ко времени его прихода туда. Обзаведясь новым вокалистом, группа объехала с гастролями США и Японию, ошарашив публику программой, главным ударным элементом которой был Тупак, исполняющий танцы с резиновой женщиной. Во время этих гастролей Тупак как–то позвонил домой и узнал, что его мать пристрастилась к наркотикам. Для него это был сильный удар. Чувство жалости смешалось с чувством потери уважения к бывшей «черной пантере», все детство бывшей для Тупака идеалом.

Он пытался вычеркнуть мать из своей памяти, но через какое–то время Афени удалось собрать свою волю в кулак и, переехав в Нью–Йорк, навсегда отказаться от наркотиков. В 1991 году Тупак выпустил сольный альбом «2Pacalypse Now», синглы «Trapped» и «Brenda’s Got A Baby» из которого можно смело назвать одними из лучших произведений в современной рэп–музыке. Несмотря на то, что это черные песни, повествующие о проблемах обитателей черных гетто, пафос их текстов понятен любому тинэйджеру, даже не владеющему английским языком. Будучи участником группы DIGITAL UNDERGROUND, Тупак разделил со своими «одногруппниками» радость получения приза «Грэмми» за композицию «Same Song» из альбома «Songs Of The P». В 1992 году он снялся в фильме Эрнеста Дикерсона (Earnest Dickerson) «Juice», годом позже появился на видео Джона Синглтона (John Singleton) «Poetic Justice» с участием Дженет Джексон. 1993 год принес Тупаку Шакуру славу лучшего нового рэп–исполнителя на церемонии «American Music Award», куда он пробил себе дорогу альбомом «Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z.» («Строго для моих ниггеров»).

Поэтический дар Тупака раскрылся не только в текстах его песен. Он автор пока еще не опубликованного сборника стихов, проектное название которого — «2 Produce And Create». Тема смерти и необходимости построения нового общества, в котором, по словам Тупака, «мы можем сами себя воспитывать», — центральные темы его поэзии.

В ноябре 1993 года Тупак был арестован по подозрению в изнасиловании. Эта история освещалась и в прессе, и на TV, но, думаю, фанам великого гангста–рэппера будет небезынтересно узнать подробности в версии самого Тупака. Итак, согласно заявлению Тупака Амару Шакура, он познакомился с черной девушкой, имя которой он тут же забыл на дискотеке в клубе «Nell’s». Девушка его, в общем, не заинтересовала, так как ее внешние данные оставляли желать лучшего, и Тупак, оставив своих друзей, пошел танцевать один. Дальше, отыскав Тупака в толпе танцующих, девушка сначала занялась с ним петтингом, а потом, затащив его в темный угол дискотеки, подальше от людских глаз, начавших проявлять нездоровый интерес к любвеобильной паре, приступила к оральному сексу. Урезав интимные детали, о которых Тупак спокойно поведал миру в своем интервью, скажу только, что для Тупака и девушки, имя которой нигде не фигурирует, этот вечер закончился в номере гостиницы, где проживал Тупак. В суде никто из них двоих не отрицал, что там они занимались любовью. Оба добровольно. «Все было круто», — потом признается Тупак, только когда приехал Найджел (Nigel), один из его друзей, он никак не мог понять, что заставило его с выпученными на лоб глазами не переставая задавать один и тот же вопрос: «Ты трахал ее в задницу?» Найджел осознавал, что при желании факты можно было извратить так, что все дело выглядело бы как изнасилование. На первый раз все обошлось. Тупак уже начал забывать о девушке «Х», как однажды вечером раздался телефонный звонок и знакомый женский голос произнес: «Я уже выезжаю». К счастью или несчастью, трубку поднял Найджел, который в тот момент ничего лично против приезда девицы не имел. Через несколько минут подъехало ее такси. Девушка поднялась в номер. Тупак увел ее в отдельную комнату, где она по его просьбе стала делать ему массаж. Неожиданно в комнату зашли несколько ниггеров во главе с уже знакомым нам Нигелем. Тупак, не говоря ни слова, вышел из комнаты и, пообщавшись со своим пресс-секретарем, лег спать на диване в соседней комнате. Проснувшись, он обнаружил девушку «Х», бьющуюся в истерике. После того, как она хлопнула дверью, у Тупака еще долго звенело в ушах: «Почему ты позволил им со мной это сделать?!» Он потребовал объяснений, что случилось, пока он спал, но Нигель только развел руками: «Слишком много ниггеров».

Через некоторое время «слишком много ниггеров» обернулись для Тупака 4 с половиной годами тюремного заключения, так как версия девушки «Х» оказалась более убедительной. Она по большинству пунктов повторяла версию Тупака, с той лишь разницей, что на дискотеке, по ее словам, Тупак сам заставил ее заниматься с ним оральным сексом и во время второй встречи с ним участвовал в групповом изнасиловании.

В то время когда Тупак выпустил свой второй альбом, он был очень популярен во всей Америке, и тысячи молодых рэпперов хотели ему подражать. И одним из них был некто Кристоффер Уоллесс (Christopher Wallace). Тупак познакомился с ним в Нью-Йорке и почему-то решил помочь ему стать богатым. Крис стал называть себя Нотариусом Би.Ай.Джи. (Notorious BIG) или Бигги Смолзом (Biggie Smallz). Тупак научил его как надо читать рэп, про что надо рассказывать, и как заставлять людей верить в то, что ты говоришь. Кроме того, Пак вложил деньги в жирную лапу Бигги. Сам же Смоллз подписал контракт с самой влиятельной звукозаписывающей компанией Восточного побережья Bad Boy Ent. («Плохие парни»), главой которой был (и есть по ныне) Шон «Пафф Дэдди» Комбз (Sean «Puff Daddy» Combs). Итак, все шло хорошо, Тупак продолжал взлет наверх – саундтрэк, записанный с группой «Thug Life» («Жизнь Убийцы/Гангстера”) для фильма «На краю» разошелся более, чем двумя миллионами экземпляров. А Бигги тоже начал потихоньку становиться на ноги. И вот когда на календаре было 30 ноября 1994 года, случилось то, что случилось. Тупак со своим близким другом рэппером Стретчем (Stretch) и его парнями направлялись в гости к Ди Джею Рону Джи. (Ron G. DJ) для того, чтобы записать с ним одну песню. К ним подошел парень и попросил Пака поучаствовать в записи альбома для Литтл Шона (Little Shawn). За деньги, естественно. Когда они приехали на студию, Тупак немного нервничал, но когда он услышал сверху голос Литтл Сизара (Little Ceasar), близкого друга Бигги, на сердце у Пака отлегло. Но все равно ему было не по себе, т.к. этот парень, с которым они приехали, знал Найджела. А Найджел был одним из тех, кто изнасиловал ту самую девушку. Они с Тупаком не были большими друзьями, скорее хорошими знакомыми. Но этот Найджел был связан с одной крупной преступной группировкой, и кроме проблем, от него нечего был ждать. Тупак ему никогда не доверял. Все деньги Тупака, которые он зарабатывал на концертах, шли его адвокатам, а гонорары с фильмов - семье. Поэтому все, что ему платили другие рэпперы, были деньги, на которые он жил. А иногда и покупал себе драгоценности. Так однажды, в присутствии Найджела, Тупак приобрел золотой Ролекс и золотую цепь стоимостью 40,000 долларов. Еще неделю назад, Бигги говорил Паку, что на него “точат зуб” некий Король Тат и его парни. Тогда Тупак не обратил на это своего внимания. Так вот, вечером 30 ноября вместе с Тупаком были Стретч, его друг Фрэд (Fred), и бойфрэнд сестры Пака - Зэйн (Zane). В то время у Тупака еще не было телохранителя. Войдя в студию, парни увидели человека, сидящего на стуле и читающего газету. Он мельком взглянул, кто пришел и опять опустил голову. Тупак говорил позже: «Я еще никогда не встречал черного человека, который бы не провожал меня глазами, или с завистью, или, наоборот - с уважением». Через секунду в помещение вошли еще двое черных мужчин. Тупак подумал, что это телохранители Бигги, но вспомнил, что даже они любят его, а эти двое были явно агрессивно настроены. Когда Стретч потянул Тупака наверх к лифту, эти двое достали пистолеты, и закричали: «Никому не двигаться. Все на пол. Вы знаете, в чем дело. Доставайте свое барахло!». Первая мысль, посетившая Тупака, была «Что же делать?». Он подумал, что Стретч будет драться, он ненавидел таких негров. И по идее грабители первым делом должны были вырубить самого здорового парня, а таким был именно Стретч. Но они его не тронули и направились к Паку. Все упали на пол, а Пак продолжал стоять. «Нет, я не то, чтобы смелый или что-то в этом роде, я просто не мог лечь на землю». Эти негры подошли и, проверив, не вооружен ли Пак, приказали ему снимать все драгоценности. Но Тупак не шевелился. Один из нападавших закричал: «Пристрели этого ублюдка!». Холодное дуло пистолета прижалось к животу Тупака. «Вот тогда я действительно испугался». Шакур попытался убрать пистолет в сторону, но прозвучал выстрел и Пак упал на одну ногу. Он еще не знал, что ему прострелили яйца. «Единственное, о чем я подумал, было притвориться, что я умер». Нигеры начали бить его ногами по телу и голове. Тупак просто молчал. Они сняли золотую цепочку и часы. Тупак закрыл свои глаза. Вдруг он почувствовал острую боль в затылке, как, будто его голову ударили о бетон. «Все что я видел был белый фон. Я ничего не чувствовал и не слышал. Я думал, что я без сознания, но я был в сознании. Я опять почувствовал боль. И опять слух ко мне вернулся. Еще один выстрел - и я снова в тишине. Я ничего не видел, только белый фон. Они опять выстрелили в меня, и я услышал голоса…» Его продолжали избивать. Наконец грабители удалились, а Тупак попытался встать. В него было сделано пять выстрелов: в ногу, в пах, два в живот, и в голову. Но он встал и вышел из здания. На улице, как ни в чем не бывало, стояла полицейская машина. Тупак вернулся в помещение и на лифте поднялся наверх. То, что он там увидел, повергло его в шок. Там был и Пафф Дэдди, и Бигги Смоллз, там был где-то сорок человек, и у всех было намного больше драгоценностей, чем у Тупака. «На их лицах было удивление при виде меня. Не знаю почему». Кто-то сказал Тупаку, что у него из головы течет кровь. Все, что он попросил было: «Забейте мне косячок, и позвоните маме, скажите, что в меня стреляли». Приехали полиция и скорая. Тупака отвезли в больницу. Увидев Тупака, доктор не переставал говорить «О, Боже, о, Боже мой…!». Он показывал на отверстия в голове Шакура, одно – там, где пуля вошла, и другое - там, где она вышла. Его голова была прострелена насквозь, но он был в сознании! Все продолжали говорить, что он невероятно счастливый - в него стреляли пять раз, а он выжил. «Странно, - говорил Пак, - я, например, помню только первый выстрел. » Ему сделали операцию, и через три часа он покинул госпиталь, т.к. ему позвонили и сказали, что закончат начатое. Этот побег с перебинтованной головой, вероятно, спас ему жизнь. С того дня началась вражда между Бигги и Тупаком, вражда между Западом и Востоком. Тупак не обвинял Бигги в том, что это тот устроил это ограбление. Он лишь говорил, что Бигги знал, что это случится, но не предупредил его.

Проходят дни, недели, месяцы. Раны на теле зажили. Они беспокоят Тупака только в плохую погоду, и все вроде снова становится на свои места, но вот только ночью Тупак корчится на горячих простынях в холодном поту, снова и снова слыша: «Пристрели этого мазафакера!», чувствуя, как пули вонзаются в его плоть. Потом наступает будильник и запах кофе, и ему кажется, что вот тут–то все определенно должно стать на свои места, но эта боль навсегда. Ничто не будет, как прежде.

В 1994 году Тупак выпускает новый альбом «Thug Life», проходит год и появляется «Me Against The World». Последний имел огромный коммерческий успех, выражающийся в количестве копий, превышающем 1 миллион. В мае 1995 года Тупак, находясь в тюрьме, женился на некой Кейше Моррис (Keisha Morris). В октябре Тупак выходит на волю под залог в 1,4 миллиона долларов. 1996 год — знаменательная дата в истории хип–хопа, связанная с именем Тупака Шакура. В этом году он выпускает первый в истории рэп–музыки двойной альбом — «All Eyes On Me». Общий объем продаж этого двойника превысил 6 миллионов экземпляров. Синглы из этого альбома «How Do You Want It» и «California Love» засветились на первом месте в биллбордовских чартах.

7 сентября 1996 года Тупак присутствовал на боксерском поединке между Майком Тайсоном и Брюсом Сэлдоном. Тайсон в который раз оказался Тайсоном и, честно отрабатывая на ринге свой гонорар, ко всеобщему ликованию завалил Сэлдона. После поединка Тупак направился к своему большому другу Шугу (Marrion «Suge» Knight), по совместительству продюсеру Death Row Records. С ним Тупак намеревался отметить победу Тайсона в одном из клубов Лос–Анджелеса. По дороге на вечеринку с их черным BMW на перекрёстке поравнялся белый Кадиллак, из которого неизвестные открыли огонь, четыре раза ранив Тупака: дважды в грудь, один раз в плечо и бедро. Шугу пуля чуть зацепила голову, так что он был в состоянии развернуть машину на 180g и «сделать ноги». Продырявленный в четырнадцати местах BMW, явно превышающий скорость, через минуту остановил полицейский патруль и, увидев залитого кровью Тупака, вызвал «скорую». Несколько дней Тупак находился в критическом состоянии. Ему была сделана пересадка легкого, но это не спасло жизнь выдающегося рэппера. Ровно неделю Тупак находился в больнице в критическом состоянии и большую часть времени без сознания, когда в пятницу 13 Сентября 1996 года мать рэппера , Афени Шакур, дала одобрение на отключение аппаратов для поддержки жизненных функций организма из-за сильных болей, переносимых ее сыном. В 16:03 была констатирована его смерть. На момент смерти Тупаку было ровно 25 лет.

В одном из своих интервью Тупак сказал: «Все ниггеры, которые изменяют мир, умирают насильственной смертью. Мазафакеры приходят и забирают их жизни». В последнее время Тупак не раз говорил об опасности, подстерегающей его за углом, да и тема смерти все чаще и чаще появлялась в его рэпах. Пресса высказывала предположение, что среди нападавших могли быть такие авторитеты «черной музыки», как Notorious BIG и Sean «Puffy» Combs. Тупак не раз заявлял, что переспал с женой «Biggy», а «Puffy» имел свои личные счеты с Шугом. Достаточно ли этого, чтобы взять пистолет и нашпиговать человека свинцом, можно спорить и гадать сколько угодно, тем более что у гангста–рэпперов, возможно, свои способы выяснять отношения, но одно остается неизменным: Тупак мертв. Мазафакеры пришли и забрали его жизнь, и я, пожалуй, присоединюсь к точке зрения Мобба Дипа, который сказал, что Тупака «убил его рот».

На MTV Europe факту смерти Тупака был уделен один час из запланированных полутора, заполненный его клипами и интервью. Когда Курт Кобейн покончил жизнь самоубийством, европейское отделение MTV «развивало» эту новость в течение нескольких недель. Странно, не правда ли? Но это только начало странностей, «непоняток» и совпадений, связанных со смертью рэп–звезды. Их оказалось так много, что, взятые вместе, они позволили выстроить целую теорию, доказывающую, что Тупак Амару Шакур жив.

Вряд ли можно найти почитателя рэпа, который бы не слышал о Тупаке Шакуре и тем более не любил бы его музыки. Уж слишком большой след оставил в ней этот человек. Его без преувеличения можно назвать самым великим из великих. К сожалению этого мастера слова сейчас уже нет с нами, но его музыка живет и по сей день.

Тупак Шакур - первый представитель мира хип-хопа, удостоившийся памятника. Бронзовая семифутовая статуя героя черной Америки открыта 13 сентября 2005 года в Tupac Amaru Shakur Center в городке Стоун Маунтейн, штат Джорджия.

Так же интересен факт, что количество альбомов, выпущенных после 1996 года — года убийства Тупака — превысило количество дисков, изданных им при жизни. Пластинка «Me against the world» («Я против всего мира») была первой в истории, выпущенной человеком, сидящим в тюрьме. 2Pac внесен в «Книгу Рекордов Гиннеса» как самый успешный рэппер всех времен.

После смерти, большинство людей из окружения Тупака отказались отвечать на вопросы полиции. В то время как в последующие две недели после покушения на жизнь артиста было совершенно множество нападений на представителей различных криминальных группировок, в которых погибло около 20 человек (только по официальным данным).

Убийца Тупака не был найден. В течение следствия имена нескольких подозреваемых были озвучены, хотя никому из них в последствии так и не было предъявлено обвинения.

Помимо рэп карьеры, Шакур так же снимался в фильмах. Впервые он появился в фильме «Сплошные Неприятности» в 1991 году. Главную же роль Пак сыграл в фильме «Juice» в 1992, где он был счастливым подростком. Фильм получил много положительных отзывов от журнала Rolling Stone’s. Он продолжил свою карьеру актера в фильме «Поэтичная Джастис» (с Janet Jackson). После смерти рэппера в 1996, было показано на экранах 3 его законченных фильма - «Пуля»,»В Тупике» и «Преступные Связи». Так же он должен был сняться в фильме «Hughes brothers’ Menace II», но в последний момент все переменилось из-за нападения на режиссера фильма. Режиссер John Singleton заявил, что он написал сценарий для фильма Baby Boy с Тупаком в главной роли. Этот фильм был снят только в 2001 году, через 5 лет после смерти Шакура. В фильме показывается спальня Пака, та же самая, что и в клипе Hail Mary…

В 1997 Afeni Shakur открыла Tupac Amaru Shakur Foundation (TASF) для помощи подросткам 12-18 лет в развитии их творческих способностей.

Дискография (представлены официальные релизы):

Альбомы, выпущенные при жизни:

(1991) 2Pacalypse Now
(1993) Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z
(1994) Thug Life
(1995) Me Against The World
(1996) All Eyez On Me
(1996) Don Killuminati: The 7 Day Theory

Посмертные релизы:
(1997) R U Still Down? [Remember Me]
(1998) Greatest Hits
(1999) Still I Rise (совместно с группой Outlawz)
(2001) Until the End of Time
(2002) Better Dayz
(2003) Nu Mixx Klazzics
(2003) Ressurection
(2004) Loyal to the Game
(2006) Pac’s Life
(2007) Beginnings: The Lost Tapes 1988-1991 (ранее не издавался)
(2007) Nu Mixx Klazzics Vol.2 [Evolution: Duets & Remixes]
(2007) The Best of 2Pac- Part 1: THUG & Part 2: LIFE

Фильмография
(1992) Juice
(1993) Poetic Justice
(1994) Above The Rim
(1997) Bullet
(1997) Gridlock’d
(1997) Gang Related Read more on Last.fm. User-contributed text is available under the Creative Commons By-SA License; additional terms may apply.
Tupac Amaru Shakur (June 16, 1971–September 13, 1996), also known by his stage names, Makaveli and 2Pac, was an American hip-hop artist, poet and actor. He is listed in the Guinness Book of World Records as the best-selling rap/hip-hop artist ever, having sold over 75 million albums worldwide, including 44.5 million sales in the United States alone. He has had 17 top ten singles in the United States.

Born in East Harlem section of Manhattan in New York City, Tupac frequently found his family changing place of residence. In 1988, his family moved and brought Tupac and his half-sister Sekyiwa to live with a family friend in Marin City, California (In the Bay Area). He loved the state of California and decided thats where he would continue to reside for the rest of his life. Shakur soon moved in with a neighbor and started selling drugs and hustling on the street, but he also became interested in rap music. With Ray Luv and DJ Dize, he started a rap group called Strictly Dope. Their recordings were later released in 2001 under the name Tupac Shakur: The Lost Tapes. Their neighborhood performances brought Tupac enough acclaim to land an audition with Shock G of Digital Underground.

In 1990 he was hired as a back-up dancer for the alternative rap group Digital Underground. Tupac’s debut album, 2Pacalypse Now, gained critical recognition and a ranged amount of backlash for its controversial criticism of the police force. Shakur soon began to experience various law suits and legal troubles—most notably, he was convicted of sexually assaulting a woman in 1993. The day before the guilty verdict was issued, Shakur was shot five times in a recording studio lobby in Manhattan. Following the incident, Shakur grew suspicious that other rappers were involved in his shooting; the controversy would help spark the later East Coast-West Coast feud. After serving 8 months of his sentence for the assault, Shakur was bailed from prison by Marion “Suge” Knight, the CEO of Death Row Records. In exchange, Shakur would release three records under the label, with his fifth, being the double disc album All Eyez on Me counting as two albums. On September 7, 1996, Tupac was shot four times in a drive by shooting in Las Vegas, Nevada. On September 13, 1996, six days after the shooting, Tupac died of respiratory failure and cardiac arrest in a Las Vegas local hospital. Many posthumous albums have been released under Shakur’s name.

Tupac’s music addresses such topics as the hardships of growing up around violence in United States ghettos, poverty, racism, and his feuds with fellow rappers. He is known for the messages of political, economic, and racial equality that pervade his work as well as the “thug life” that he raps about living in. His music has attracted a large amount of controversy and was showcased in the media a number of times. He has gained a large amount of publicity for being one of the main figures in the East Coast vs. West Coast feud between his Death Row Records label and Bad Boy Records. During his lifetime, Tupac released five albums and played roles in several films.

Collaborations

2pac has done songs with many artists, especially L.A. and the Bay Area. Tupac was influenced by many artists in the Bay since he kicked it in Oakland, Ca and used to live in Marin City. The artists he hooked up with include; E-40, Richie Rich, Spice 1, Mac Mall, Ray Luv, Young Lay, Too Short, MC Breed, Assassin, Scarface, Dru Down, Funky Aztecs, B-Legit, Rappin 4-Tay, Method Man, Shock G, Money B, Dramacydal, Ice-T, Ice Cube, Snoop Dog, Dr. Dre, Treach (of Naughty By Nature), Kc & JoJo, C-Bo, Kurupt, Nate Dogg, Daz Dillinger, Bonethugs-N-Harmony, Redman and many more.

Early life

Tupac Amaru Shakur was born in the Harlem section of Manhattan in New York City. He was named after Túpac Amaru II, an Incan revolutionary who led a Peruvian uprising against Spain and was subsequently sentenced to death. His last name Shakur comes from the Arabic word thankful (to God). Fearing someone might hurt her son, Afeni put the name Parish Lesane Crooks on his birth certificate but changed it a year later. Shakur’s mother Afeni was an active member of the Black Panther Party in New York in the late 1960s and early 1970s; Shakur was born just one month after his mother’s acquittal on more than 100 charges of “conspiracy against the United States government and New York landmarks” in the “New York Panther 21” court case.

Shakur’s godfather, Elmer “Geronimo” Pratt, was convicted of murdering a schoolteacher during a 1968 robbery. His stepfather, Mutulu Shakur, spent four years at large on the FBI’s Ten Most Wanted Fugitives list beginning in 1982, when Tupac was a pre-teen. Mutulu was wanted in part for having aided his sister Assata Shakur, Tupac’s godmother, to escape from prison in New Jersey, where she had been incarcerated for the murder and wounding of two state troopers in 1973. Mutulu was caught in 1986 and imprisoned after being found guilty of the attempted robbery of a Brinks armored car in which two police officers and a guard were killed. Tupac has a half-sister, Sekyiwa, two years his junior, and an older step-brother, Mopreme “Komani” Shakur, who appeared on many of his recordings.

At age 12, Shakur was enrolled in Harlem’s famous “127th Street Ensemble”. His first major role with this acting troupe was as Travis in the play A Raisin in the Sun. In 1984, his family relocated to the Roland Park section of Baltimore. In that neighborhood he was not liked and was a social outcast because of his lack of trendy fashion, his name and looks. However, he had one friend there Dana “Mouse” Smith. In his sophomore year he transferred from Paul Lawrence Dunbar High School to the Baltimore School for the Arts, where he befriended a young Jada Pinkett. The two developed a close friendship. In the documentary Tupac: Resurrection, Shakur says, “Jada is my heart. She will be my friend for my whole life.” Also in this documentary, Smith calls Shakur “one of my best friends. He was like a brother. It was beyond friendship for us. The type of relationship we had, you only get that once in a lifetime.” In Tupac’s book, The Rose That Grew From Concrete, there is a poem written by Shakur titled “Jada” including another one titled “The Tears in Cupid’s Eyes” which is dedicated to her. The two remained close friends until Shakur’s death in 1996. At the School for the Arts, he studied ballet, poetry, jazz, and acting, performing in Shakespearean plays and landing the role of the Mouse King in The Nutcracker.

In June 1988, he and his family moved once again, this time to Marin City, California, where Shakur continued to pursue his career in entertainment. At the age of 17, he moved out of his mother’s house to seek his music career. In 1990 he was hired as a back-up dancer and roadie for up-and-coming rap group Digital Underground. His professional entertainment career began in early 1991, when he debuted his rap skills on the single “Same Song” from the group’s album This is an EP Release. Also in 1991, he appeared in the music video for “Same Song” and made a brief appearance as himself in the movie Nothing But Trouble.

Rise to fame

In late 1991, after his rap debut, Tupac Shakur performed with Digital Underground again on the album Sons Of The P. Later that year, he released his first solo album, 2Pacalypse Now. Initially he had trouble marketing his solo debut, but Interscope Records executives Ted Field and Tom Whalley eventually agreed to distribute the record.

Shakur claimed his first album was aimed at the problems facing young black males, but it was publicly criticized for its graphic language and images of violence by and against police. In one incident, a young man claimed his killing of a Texas trooper was inspired by the album. Former Vice President Dan Quayle publicly denounced the album as having “no place in our society”. 2Pacalypse Now did not do as well on the charts as future albums, spawning no top ten hits, and only being certified gold nearly 4 years later. His second album, Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z., was released in 1993. Heavily produced by Stretch and the Live Squad, the album generated two hits, Keep Ya Head Up and I Get Around, the latter featuring guest appearances by other members of the Digital Underground crew.

In addition to rapping, Shakur began acting in films. His first starring role was in the 1991 movie Juice, in which he was hailed by Rolling Stone’s Peter Travers as “the film’s most magnetic figure.” He went on to star in Poetic Justice (with Janet Jackson), Above the Rim, Gridlock’d (with Tim Roth), Bullet, and Gang Related. He had also been slated to star in the Hughes brothers’ Menace II Society but was replaced by Larenz Tate after assaulting the directors. Director John Singleton claimed that he wrote the film Baby Boy with Shakur in mind for the leading role. It was eventually filmed with Tyrese Gibson in his place and released in 2001, five years after Shakur’s death. The movie features a mural of Shakur in the protagonist’s bedroom as well as featuring one of his songs.

In late 1993, Shakur formed the group Thug Life with a few of his friends, including Big Syke, Macadoshis, his step-brother Mopreme, and Rated R. The group released their first and only album Thug Life: Thug Life Vol. 1 on Interscope in 1994 which went on to be certified as a gold record.

Legal issues

Even as he garnered fame as a rapper and actor, Shakur gained notoriety for his conflicts with the law. On October of 1991 he filed a $10 million lawsuit against the Oakland Police Department, alleging they brutally beat him over a jaywalking incident. The suit was later settled for $42,000.

In October 1993, in Atlanta, Shakur shot two off-duty police officers (one in the leg, one in the buttocks) that were harassing a black motorist. Charges against Shakur were dismissed when it was discovered that both officers were intoxicated and were in possession of stolen weapons from an evidence locker during the incident.

In December 1993, however, Shakur was charged with sexually abusing a woman in his hotel room. According to the complaint, Shakur sodomized the woman and then encouraged his friends to sexually abuse her. Shakur vehemently denied the charges. Tupac had prior relations days earlier with the woman who was pressing the charges against him. She had performed oral sex on him on a club dance floor and the two had later had sex in his hotel room. The allegations were made after she revisited his hotel room for the second time where she engaged in sexual activity with his friends and claimed Tupac’s entourage had gang-raped her, saying to him while leaving, “How could you do this to me?” Tupac states he had fallen asleep shortly after she arrived and later awoke to her accusations and legal threats. He later said he felt guilty for letting anything occur in the first place, and did not want anyone else to go to jail, but at the same time did not want to go to jail for a crime he didn’t commit. On February 7, 1995, he was sentenced to four and a half years in prison for sexual assault; specifically, the conviction offense was for “sexual abuse (forcibly touching the buttocks).”

In 1994, he was convicted of attacking a former employer while on a music video set. He was sentenced to 15 days in jail with additional days on a highway work crew, community service, and a $2000 fine. In 1995, a wrongful death lawsuit was brought against Shakur in the 1992 shooting of 6-year old Qa’id Walker-Teal of Marin City, CA. The child had been the victim of a stray bullet in a shootout between Tupac’s entourage and a rival group, though the bullet was not from Tupac’s gun. Criminal charges were not sought, and Shakur settled with the family for an amount estimated between $300,000 and $500,000. After serving part of his sentence on the sexual abuse conviction, he was released on bail pending his appeal. On April 5, 1996, a judge sentenced him to serve 120 days in jail for violating terms of probation.

The November 30, 1994 Shooting

On the night of November 30, 1994, the day before the verdict in his sexual abuse trial was to be announced, Shakur was shot five times in the lobby of the Quad Recording Studios in Manhattan by two black men in an apparent robbery attempt. He would later accuse Puff Daddy (now Diddy) and Notorious B.I.G. whom he saw after the shooting of setting him up. Shakur believed that Biggie and Puffy knew about the plans of the shooting beforehand but had not warned Shakur ahead of time. According to the doctors at Bellevue Hospital, where he was admitted immediately following the incident, Shakur was shot 5 times. He checked out of the hospital, against doctor’s orders, three hours after surgery. The day following the incident, December 1, 1994, Shakur entered the courthouse in a wheelchair and was found guilty of forcibly touching her buttocks.

Prison sentence

Shakur began serving his prison sentence at Clinton Correctional Facility in February 1995. Shortly afterwards, he released his multi-platinum album Me Against the World. Shakur is the only artist ever to have an album at number one on the charts while serving a prison sentence. He married his long-time girlfriend, Keisha Morris, while serving his sentence. This marriage was later annulled. He also spent time reading the works of Niccolò Machiavelli (which inspired his later use of the name “Makaveli”), Sun Tzu’s The Art of War and other works of political philosophy and strategy. He also wrote a screenplay titled Live 2 Tell while incarcerated.

In September 1995, Shakur was released on bail after serving 11 months of his 4 year sentence, due in large part to the help and influence of Marion “Suge” Knight, CEO of Death Row Records. Knight posted $1.4 million bail pending appeal of the conviction, in exchange for which Shakur was obligated to release three albums for the Death Row label.

Post-prison/Death Row Records

After his release from prison, Shakur immediately went back to work recording. He began a new group, Tha Outlawz, and with them released the notorious diss track “Hit ‘Em Up”, a scathing lyrical attack on the Notorious B.I.G (Christopher Wallace) and others associated with him. In the track, Shakur claims to have had sex with Faith Evans, Wallace’s wife at the time, and attacks his street cred. Though there is no hard evidence suggesting that they did, Tupac was convinced that Wallace and Sean “Puffy” Combs had known about the shooting beforehand based on their behavior that night and what his sources told him. He also believed that the lyrics in Biggie’s track “Who Shot Ya” were disrespectful and shouldn’t have been released at such a time.

Shakur aligned himself with Death Row Records CEO Suge Knight, who was already bitter toward Combs and his successful Bad Boy label; this added fuel to the building East-West feud. Wallace and Shakur would remain bitter enemies until Shakur’s death.

In February 1996, Shakur released his fourth solo album, All Eyez on Me. This double album was the first and second of his three-album commitment to Death Row Records. It sold over 9 million copies. The album was a general departure from the introspective subject matter of Me Against the World, being more oriented toward a thug and gangsta mentality. Shakur continued his recordings despite increasing problems at the Death Row label. Dr. Dre left his post as house producer to form his own label, Aftermath. CEO Suge Knight was under investigation for illegal and unethical activities and business practices. Despite these problems, Shakur produced hundreds of tracks during his time at Death Row, most of which would be released on posthumous albums such as Better Dayz and Until the End of Time. He also began the process of recording an album with the Boot Camp Clik and their label Duck Down Records, both New York-based, entitled One Nation. The goal of this project was to bring closure to the East Coast-West Coast feud by bringing together what Shakur thought were the best rappers from both coasts. This project remains unreleased, though some of Tupac’s contributions to the album have been used in various other posthumous releases.

By the end of his life, Tupac was in the middle of starting his film production company Euphanasia, and was going to start writing and directing films. Tupac wanted to host concerts that would be free for students who get a C or above, and wanted to build community centers and start baseball and football leagues for inner-city children. Tupac and Johnny “J” were starting up 24/7 Productions and Tupac was starting up Non-Stop Productions. Thug Passion was a drink that Tupac was planning on bottling and selling; the song “Thug Passion” was made to be a theme song for the drink. Tupac was going to step back from rapping by releasing albums every five years or so on his new record label, Makaveli Records, which would have been distributed by Death Row Records. Tupac and Suge Knight were in the process of expanding Death Row to the East, establishing a Death Row East. Tupac died before this could be fulfilled.

The Fatal September 7, 1996 shooting

On September 7, 1996, Shakur attended the Mike Tyson-Bruce Seldon boxing match at the MGM Grand in Las Vegas, NV. After the boxing match, Shakur spotted 21 year-old Orlando “Baby Lane” Anderson, a member of the Southside Crips in the MGM Grand lobby. Shakur rushed him and knocked Anderson down, and Shakur’s entourage beat him. The incident was captured on the hotel’s video surveillance. Anderson had allegedly beaten up one of Shakur’s bodyguards in a shopping mall a few weeks earlier, precipitating Shakur’s attack. After the fight with Anderson, Shakur met up with Suge Knight to go to Death Row-owned Club 662 (now known as restaurant/club Seven). Shakur rode with Knight in Knight’s 1996 black BMW 750i sedan, as part of a larger convoy of cars including some of Shakur’s friends, tha Outlawz, and bodyguards.

At 11:14 P.M., while stopped at the intersection of East Flamingo Road and Koval Lane, Shakur was shot in a drive-by shooting. Shakur was hit four times, twice in the chest, and once each in his arm and thigh, while Knight was scratched in the head by a piece of flying glass.

At the time of the shooting, Shakur was riding alongside with Suge Knight, with his bodyguard following behind in a vehicle belonging to Kidada Jones, Shakur’s then-girlfriend. The bodyguard, Frank Alexander, stated that while he was about to ride along with the rapper in Suge Knight’s car, Shakur asked him to drive Kidada Jones’ car in case they were too drunk and needed additional vehicles from Club 662 back to the hotel. Shortly after the shootings, the bodyguard reported in his documentary, Before I Wake, that one of the convoy’s car drove off after the assailant but he never heard back from the occupants.

After arriving on the scene, police and paramedics took Shakur and Knight to the University Medical Center. Shakur was placed on life support until his death six days later, on September 13, 1996, at 4:03 PM. He was 25 years old. The official cause of death was respiratory failure and cardiac arrest. After his death, Shakur’s body was cremated. Family and friends reportedly spread his ashes over the Pacific Ocean near Los Angeles, CA.

Theories of the crime

Although no one has ever been formally charged, nor publicly identified by the police as a suspect, police sources have indicated they believe that Anderson (who has since been murdered himself) and his fellow Southside Crips were behind the shooting. Officers in the Compton, CA Police Department Gang Unit claimed the Crips were bragging about the killing soon after Anderson returned from Las Vegas. Officers further indicated they were disappointed with the lack of initiative shown by the Las Vegas Police Department in pursuing Shakur’s killer(s).

Due largely to the perceived lack of progress on the case by law enforcement, many independent investigations and theories of the crime have emerged. Because of the acrimony between Christopher Wallace (aka The Notorious B.I.G.) and Shakur, there was speculation about the possibility of Wallace’s involvement in the murder from the outset. Wallace vehemently denied involvement. However, in a notable 2002 investigation by the Los Angeles Times, writer Chuck Phillips claimed to have uncovered evidence implicating Wallace in the murder. In the article, Phillips quoted unnamed gang-member sources who claimed Wallace had ties to the Crips, often hiring them for security during West Coast appearances. Phillips’ informants also state that Wallace gave the gang members one of his own guns for use in the attack on Shakur, and that he put out a $1 million contract on Tupac’s life. By the time Phillips’ specific allegations were published, however, Wallace himself had been murdered.

Wallace’s family and associates have vehemently denied Wallace’s involvement in Shakur’s death. In support of their claims, Wallace’s family submitted documentation to MTV indicating that Wallace was working in a New York recording studio the night of Shakur’s murder. Wallace’s manager Wayne Barrow and rapper James “Lil’ Cease” Lloyd made public announcements denying Wallace’s involvement in the murder and claiming further that they were both with Wallace in the recording studio the night of the shooting.

The high profile nature of the killing and ensuing gang violence caught the attention of British filmmaker Nick Broomfield who made the documentary Biggie & Tupac, which examines the lack of progress in the case by speaking to those close to Wallace, Shakur, and the investigation. Shakur’s close childhood friend and member of the Outlawz, Yafeu “Yaki Kadafi” Fula, was in the convoy when the shooting happened and indicated to police that he might be able to identify the assailants. He was killed shortly thereafter in a housing project in Irvington, New Jersey.

It was believed by many listeners that in the first few seconds of the album The Don Killuminati: The 7 Day Theory, one could hear a voice saying “Suge shot me,” or “Suge shot ‘em”, closer listening indicates that the words are “Should’a shot me” (You should have shot me), directed towards his enemies at the time. This, along with reports of Knight’s strong-arm tactics with artists and other illegal/unethical business tactics gave rise to a theory that Knight was implicit in Shakur’s murder, as it was reported that Suge Knight owed Tupac up to seventeen million dollars in back royalties, but no evidence has been provided to support this theory.

Other theories have been put forth, including a theory that Shakur is alive and well, but in hiding. Many supporters of these theories point to the symbolism in Shakur’s The Don Killuminati: The 7 Day Theory album and in the video for the single “I Ain’t Mad at Cha”.

Style and influences

Shakur’s first album, 2Pacalypse Now, revealed the socially conscious side of Tupac. On this album Shakur attacked social injustice, poverty and police brutality on songs like “Brenda’s Got a Baby”, “Trapped” and “Part Time Mutha”. His style on this album was heavily influenced by the social consciousness and Afrocentrism pervading hip-hop in the late 1980s and early 1990s. On this initial release, Shakur helped extend the legacy of rap groups like Boogie Down Productions, Public Enemy, X-Clan, and even Grandmaster Flash, as he became one of the first major socially conscious rappers from the West Coast.

On his second album, Shakur continued to rap about the social ills facing African-Americans, with songs like “The Streetz R Death Row” and “Last Wordz”. He also showed his compassionate side with the inspirational anthem “Keep Ya Head Up”, while simultaneously putting his legendary aggressiveness on display with the title track from the album, Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z. He even added a salute to his former group Digital Underground by including them on the playful track “I Get Around.” Throughout his career, an increasingly aggressive attitude can be seen pervading Shakur’s subsequent albums.

The contradictory themes of social inequality and injustice, unbridled aggression, compassion, playfulness, and hope all continued to shape Shakur’s work, as witnessed with the release of his incendiary 1995 album Me Against the World. Few albums represent the perfect storm of street wisdom, intelligence and the sea of conflicting emotions that is Tupac Shakur better than his 1996 release, the critically acclaimed All Eyez on Me. With several tracks considered classics, including “I Ain’t Mad At Cha”, “California Love (Remix)” and “Picture Me Rollin’”, many critics consider this album to be not only Shakur’s best, but one of the crown jewels of 1990’s rap.

The album The Don Killuminati: The 7 Day Theory, released under Tupac’s pseudonym “Makaveli”, presents a stark contrast to previous works. In 7 Day Theory, Tupac continued focusing on the themes of pain and aggression, making this album one of the emotionally darker works of his career. Tupac wrote and recorded all the lyrics in only 3 days and the production took another 4 days a total of 7 days to complete the album. Tupac had complete creative input on the album from the name of the album to the cover which Tupac chose to symbolize how the media has crucified him.

Shakur’s work has influenced many modern rap artists. Artists like Eminem and 50 Cent freely admit his influence on their work. Still others, like DMX, have been compared to Shakur based on their style and public persona.

Legacy

To preserve Shakur’s legacy, his mother founded the Shakur Family Foundation (later re-named the Tupac Amaru Shakur Foundation or TASF) in 1997. The TASF’s stated mission is to “provide training and support for students who aspire to enhance their creative talents.” The TASF sponsors essay contests, charity events, a performing arts day camp for teenagers and undergraduate scholarships. The Foundation officially opened the Tupac Amaru Shakur Center for the Arts (TASCA) in Stone Mountain, Georgia on June 11, 2005.

On November 14, 2003, a documentary about Shakur entitled Tupac: Resurrection, was released under the supervision of his mother and narrated entirely in his voice. The movie was nominated for “Best Documentary” in the 2005 Academy Awards. Proceeds will go to a charity set up by Afeni Shakur.

On April 17, 2003, Harvard University co-sponsored an academic symposium entitled “All Eyez on Me: Tupac Shakur and the Search for the Modern Folk Hero.” The speakers discussed a wide range of topics dealing with Shakur’s impact on everything from entertainment to sociology.

Many of the speakers discussed Shakur’s status and public persona, including State University of New York English professor Mark Anthony Neal, who gave the talk “Thug Nigga Intellectual: Tupac as Celebrity Gramscian” in which he argued that Shakur was an example of the “organic intellectual” expressing the concerns of a larger group. Professor Neal has also indicated in his writings that the death of Shakur has left a “leadership void amongst hip-hop artists.” Neal further describes Tupac as a “walking contradiction”, a status that allowed him to “make being an intellectual accessible to ordinary people.”

Professor of Communications Murray Forman, of Northeastern University, spoke of the mythical status surrounding Shakur’s life and death. He addressed the symbolism and mythology surrounding Shakur’s death in his talk entitled “Tupac Shakur: O.G. (Ostensibly Gone)”. Among his findings were that Shakur’s fans have “succeeded in resurrecting Tupac as an ethereal life force.”

In “From Thug Life to Legend: Realization of a Black Folk Hero”, Professor of Music at Northeastern University, Emmett Price, compared Shakur’s public image to that of the trickster-figures of African-American folklore which gave rise to the urban “bad-man” persona of the post-slavery period. He ultimately described Shakur as a “prolific artist” who was “driven by a terrible sense of urgency” in a quest to “unify mind, body, and spirit.”

Michael Dyson, University of Pennsylvania Avalon Professor of Humanities and African American Studies and author of the book Holler If You Hear Me: Searching for Tupac Shakur, indicated that Shakur “spoke with brilliance and insight as someone who bears witness to the pain of those who would never have his platform. He told the truth, even as he struggled with the fragments of his identity.”

Other academics at the Harvard Conference spoke of Shakur’s impact on entertainment, race relations, politics and the “hero/martyr” status to which he was elevated by fans after his death. The University of California, Berkeley introduced a new course in 1998 called “History ‘98: Poetry and History of Tupac Shakur.”

On April 15, 2012, a "hologram" of Shakur performed his songs "Hail Mary" and "2 of Amerikaz Most Wanted" with Snoop Dogg at the Coachella Music Festival. The Wall Street Journal reported Dr. Dre and Snoop Dogg were in talks of a possible tour involving the two rappers and the hologram version of Shakur, which was later turned down by Dr. Dre.



Read more on Last.fm. User-contributed text is available under the Creative Commons By-SA License; additional terms may apply.