Для шуршания шелка во французском языке заведено специальное слово — «froufrou». Такое хрупкое имя выбрали для своего проекта двое британцев — вокалистка и автор песен Иможен Хип и Гай Зигсворт, композитор, аранжировщик, музыкант и продюсер в одном лице.
Гай Зигсворт, так же известен общественности по работе с такими звездами мирового шоу-бизнесса, как Seal и Bjork, он же стоял за хитом Мадонны ''What It Feels Like for a Girl.''
Иможен Хип и Гай Зигсворт познакомились в одном из ночных клубов, и стех пор работают вместе уже довольно давно, применяя свои таланты в произведениях других музыкантов. Но, настал-таки момент, когда появился и их собственный альбом, которому предшествовал выход нашумевшего сингла, настоящего хита «Breathe In».
Дебютный альбом «Details» исполнен истинно французской элегантности и сдержанного, несколько отрешенного обаяния. Главное действующее лицо записи — мягкий, чувственный вокал Иможен Хип, который живет своей особой жизнью. Излюбленная среда обитания ее голоса — мир полутонов, промежуточных состояний. Время от времени он стихает до шепота или стремительно поднимается до пронзительных высот, и тогда остается только следить, с какой легкостью Imogene Heap совершает виртуозные прыжки через октаву. В отдельных композициях ее уютный вокал напоминает то Бет Ортон (особенно в Hear Me Out, соавтором которой стал, кстати, Brian Eno), то Дайдо (Let Go), но в манере пения и в отношении к материалу Иможен всегда остается собой.
Это идеальный голос для любовных песен. Все 11 песен альбома — романтичные истории о любви в той или иной ее стадии, от кульминации до разрыва отношений. Грустная картина человеческих отношений с высоты птичьего полета, без мелочных претензий и нереализованных амбиций, — гармоничная красота, избегающая дешевых декораций.
Основной задачей Гая Зигсворта было нащупать и воплотить единственно правильное обрамление для вокала Иможен. И раскатистый трек Breathe In, и своевольный Must Be Dreaming, и меланхоличный The Dumbing Down of Love, и наэлектризованный Shh — все они, как редкие цветы, требовали персонального ухода и внимания. Зигсворт использует изящные приёмы эмбиент, мягкие трип-хоп биты, окрашивает мелодии в цвета сдержанного техно, органично вводит гитару, наслаивает струнные — и всегда точно попадает в психологическую тональность песни. Продюсеру и аранжировщику было где развернуться. Но наверняка, он не был бы в обиде (а уж слушатель и подавно), если бы в активе Иможен Хип нашлось бы несколько мелодий, намертво цепляющих внимание и надолго (а лучше навсегда) остающихся в памяти.
Один из обозревателей сказал: «Эта тщательно скроенная запись идеально подходит для уютного коктейль-пати после шумной клубной вечеринки или для романтичного завтрака в кафе поздним утром». Read more on Last.fm. User-contributed text is available under the Creative Commons By-SA License; additional terms may apply.
Frou Frou was an electronic music duo formed in England with two members: Imogen Heap and Guy Sigsworth, active from 2002 to 2003.
Frou Frou created an impressive brand of vocal-driven, electronic pop. After the British duo had been collaborating for years without a record deal, the group's debut, Details, was completed for American release on MCA Records in 2002.
Heap and Sigsworth first worked together on Getting Scared from Heap's 1998 solo record, I Megaphone. After completing the promotion for that splendid debut, Heap was ready to begin work on a new project and the two hooked up again as Sigsworth had privately been compiling music specifically for Heap while producing other projects. The first track, conceived by the new, more formal (but as yet unnamed) pairing, eventually turned into Flicks from Details, which is perhaps Frou Frou's most Björk-reminiscent number.
Sigsworth grew up listening to eclectic female artists like Kate Bush, and along with Heap, developed an appreciation for classical music. He has specifically worked with Björk (Homogenic, Vespertine) and Madonna (What It Feels Like For A Girl) among many other significant '90s pop and electronic artists. Far from being the kind of campy moniker one might expect from a more sugary pop outfit, the name Frou Frou was decided upon when Francophile Sigsworth noticed the phrase in a Baudelaire poem. Apparently, when uttered in French, the phrase is meant to approximate the swishing of skirts as they swirl about the legs of comely dancing women, as in a burlesque performance.
Born composers, multi-instrumentalist Heap and studio/sound/producer/musician Sigsworth are credited with many side appearances in support of other artists, especially Sigsworth, who was often used as a bit of a song-fixer. While those aren't bad jobs to have, artists of Frou Frou's caliber need to step out on their own, and while Heap worked as a solo artist for a majority of her career, Sigsworth had never been so strongly identified with any previous project. Instead of relegating the male producer/writer to a barely credited back seat, as often happens with a female-fronted team effort, Frou Frou was conceived and honestly portrayed as a true collaboration, making it significant for its marketing truthfulness if nothing else.
Details has some relatively conventional pop moments like "It's Good to Be in Love", but more experimental cuts like "Only Got One" display a more definitive quality. The true accomplishment of Frou Frou (which is in evidence on just about every track the "band" created) is their uncanny ability to infuse highly manipulated, digitally crafted music with a warmth quite rare in pop and almost unheard of in music so technologically progressive. In the studio, Frou Frou achieved unique sounding beats for Heap's luscious voice via more-than-would-be-expected acoustic and natural instruments. These actual instrumental performances were recorded first, then heavily manipulated in an editing stage, giving the duo their own process and thus, their own sound. This approach made their music lush, dynamic, and more earthy when compared to typical electronic/dance and canned pop. Read more on Last.fm. User-contributed text is available under the Creative Commons By-SA License; additional terms may apply.