Тексты песен Thomas Dolby

Thomas Dolby - Airwaves
3 дня назад 251 (не задано)
Thomas Dolby - She blinded me with science
10 дней назад 289 (не задано)
Thomas Dolby - Budapest By Blimp
14 дней назад 236 (не задано)
Thomas Dolby - Close But No Cigar
13 дней назад 254 (не задано)
Thomas Dolby - Cruel
15 часов назад 263 (не задано)
Thomas Dolby - Dissidents
6 дней назад 219 (не задано)
Thomas Dolby - Europa And The Pirate Twins
месяц назад 262 (не задано)
Thomas Dolby - Hot Sauce
11 дней назад 221 (не задано)
Thomas Dolby - Hyperactive
15 дней назад 220 (не задано)
Thomas Dolby - I Love You Goodbye
19 дней назад 210 (не задано)
Thomas Dolby - Leipzig
29 дней назад 226 (не задано)
Thomas Dolby - Mulu The Rain Forest
3 дня назад 223 (не задано)
Thomas Dolby - My Brain Is Like A Sieve
28 дней назад 202 (не задано)
Thomas Dolby - N.E.O.
месяц назад 220 (не задано)
Thomas Dolby - NuVogue
28 дней назад 227 (не задано)

Информация о артисте

На счету Томаса Долби никогда не было множества хитов, тем не менее он стал одной из самых узнаваемых личностей стиля синт-поп начала 80-х годов. В большой степени это было обусловлено его удачной маркетинговой политикой. До начала своей сольной карьеры Томас Долби уже успел поработать студийным музыкантом, техником и немного композитором. Самыми заметными его достижениями как композитора были "New Toy", написанная им для Lene Lovich, и "Magic's Wand", исполненная Whodini. В 1981 году Долби решил попробовать себя в сольной карьере, результатом чего стали несколько относительно популярных композиций и два больших хита: "She Blinded Me with Science" (1982) и "Hyperactive" (1984). Его успех пошел на спад после "Hyperactive", когда Томас стал больше заниматься продюсированием и исследованием новых компьютерных и синтезаторных технологий в музыке. Время от времени он записывался и в 90-е, но теперь он уже принадлежал истории как один из новаторов синт-попа.

Интерес Долби к музыке вырос из его интереса к компьютерам, электронике и синтезаторам. Томас Долби (Томас Морган Робертсон), рожденный 14 октября 1958 года, первоначально планировал изучать в колледже метеорологию, но вскоре детское увлечение электроникой и специфическим музыкальным оборудованием переросло в настоящую страсть. Свои собственные синтезаторы он начал конструировать уже в возрасте 18 лет. Приблизительно в это же время Томас вместе с изучением программирования начал пытаться играть на гитаре и пианино. В конце концов его школьные товарищи дали ему кличку Долби, это было название системы шумоподавления для аудиолент. Этот ник стал его сценическим псевдонимом.

Когда Томасу почти стукнуло 20 лет, его пригласили поработать инженером по звуку для нескольких пост-панк групп. Среди них были даже The Fall, The Passions и The Members. На этих записях он использовал собственноручно сконструированную аппаратуру. В 1979 году Долби сформировал пост-панк команду Camera Club с Брюсом Вули (Bruce Wooley), Тревором Хорном (Trevor Horn - будущий член синт-поп дуэта the Buggles и совладелец лейбла ZTT), Джеффом Даунсом (Geoff Downes) и Мэтью Сэлиджменом (Matthew Seligman). Через некоторое время он оставил группу, присоединившись к коллективу, работающему с Лин Лович (Lene Lovich). Тогда же Томас Долби написал для Лович песню "New Toy", ставшую хитом в Англии в 1981 году. Вскоре он выпустил свой первый сольный сингл "Urges", записанный на английском независимом лейбле Armageddon. В конце 1981 года после заключения контракта с Parlophone выходит сингл "Europa and the Pirate Twins", прорвавшийся в национальный Тор40. Как и предыдущий, 1982 год был очень напряженным для Долби. Он активно участвует в сессионных записях различных групп, работая на синтезаторах. В этом году он засветился на "4" Foreigner'a, "Pyromania" Def Leppard'a и "Walk Under Ladders"Joan Armatrading. Также им был написан и спродюсирован сингл "Magic's Wand" для Whodini, ставшим первым рэп-синглом, разошедшемся миллионным тиражом. Несмотря на большую занятость, Долби находит время и для выпуска своего первого сольного альбома The Golden Age of Wireless, вышедшего летом 1982 года. Диск достиг 13 места в британских чартах, не пробившись в американские. Сингл с него "Windpower" оказался первым все-таки попавшим в Тор40 в конце лета.

В январе 1983 года Долби выпускает "сорокапятку" Blinded by Science, которая включала в себя композицию, на которой помимо вокала автора был также вокал известного тогда британского эксцентрика Магнуса Пайка (Magnus Pike), который также появился и в клипе. Благодаря оригинально снятому видео, беспрестанно транслирующемуся по только появившемуся тогда кабельному каналу MTV, сингл и сам диск стали большим хитом в Штатах. Сингл достиг пятого места в национальном чарте, а поскольку он был включен в полнометражный альбом Долби The Golden Age of Wireless, то во многом определил успех последнего, ставшего 13-м в Америке. На родине "She Blinded Me with Science" пользовалась умеренной популярностью.

Второй "номерник" Долби The Flat Earth появился в начале 1984 года и был поддержан синглом "Hyperactive" с него. Сингл стал самым большим успехом исполнителя в Великобритании, достигнув 17 места. Хотя The Flat Earth неплохо продавался за океаном, заняв 35 позицию в чартах США, стало очевидно, что лучшие дни Долби уже позади: ни один из его последних синглов не смог проникнуть в американский Тор40. Но Томас оставался активно востребован как соавтор в ряде работ очень известных исполнителей. В середине 80-х он активно работает с Herbie Hancock, Howard Jones, Stevie Wonder, George Clinton, и Dusty Springfield.

В течение 1985 года он продюсировал альбомы "Some of My Best Jokes Are Friends" George Clinton; "Steve McQueen" Prefab Sprout; "Dog Eat Dog" Joni Mitchell'а; работал с David Bowie на концерте Live Aid. В том же 1985 он пишет музыку к фильмам, начав с Fever Pitch. В 1986 - для фильма Gothic and Howard the Duck, в титрах которого засветился под псевдонимом Dolby's Cube, что привело к судебному иску со стороны Dolby Labs (разработчиков той самой системы шумоподавления), которые возражали против употребления имени "Dolby" в любой другой конструкции, кроме как в связке с "Thomas".

Третий и последний в 80-е годы альбом Aliens Ate My Buick появился в 1988 году. Продавался он вяло и вызвал довольно нелестные оценки музыкальных критиков. Успеху диска не способствовало даже то, что сингл "Airhead" стал в Англии хитом средней руки. В 1988 году Томас Долби женился на актрисе Кэтлин Беллер (Kathleen Beller). Остаток 80-х - начало 90-х Долби работал над фильмами, продюсировал и начал конструировать свою компьютерную технику.

Четвертая работа Astronauts & Heretics была выпущена в 1992 году на его собственном лейбле Giant. На альбоме было много приглашенных звезд: Eddie Van Halen, Jerry Garcia, Bob Weir и Ofra Haza, но тем не менее продажи диска оказались провальными. В следующем году Долби основал компанию "Headspace", производящую компьютерное программное обеспечение. Первой программой компании, выпущенной на рынок, стал "Виртуальный струнный квартет" (The Virtual String Quartet). Остаток 90-х Томас Долби занимался в основном работой компании. В 1994 году он написал звуковую дорожку к видеофильму Mind's Eye. В этом же году лейбл Capitol выпустил коллекцию его лучших вещей Retrospectacle. Read more on Last.fm. User-contributed text is available under the Creative Commons By-SA License; additional terms may apply.
Thomas Dolby (born Thomas Morgan Robertson; 14 October 1958 - London, UK) is an English musician and producer. He is one of the legends of electronic music. His career as a solo artist includes two of the most unique and recognizable hits of the genre, She Blinded Me With Science and Hyperactive!.

Dolby promoted himself as a kind of mad scientist, an egghead that had successfully harnessed the power of synthesizers and samplers, using them to make catchy pop and electro-funk. Before he launched his solo career, Dolby had already notched up a mouth-watering catalogue of cred as a studio musician, technician, and songwriter; after starting out as a teenaged live sound man mixing The Fall, The Members and others using a PA he built himself, he formed the arty post-punk band Camera Club (also known as Bruce Woolley & the Camera Club) with Bruce Woolley, Geoff Downes, Trevor Horn and Matthew Seligman. Within a year, he had left the group and joined Lene Lovich’s backing band and gave her his song New Toy, which became a British hit in 1981. That same year, he released his first solo single, Urges, on the English independent label Armageddon. By the autumn, he had signed with Parlophone and released Europa And The Pirate Twins, which nearly cracked the UK Top 40.

Dolby started playing synthesizer on sessions for other artists in 1982. That year, he played keyboards on Def Leppard’s Pyromania and Joan Armatrading’s Walk Under Ladders. His most distinctive session credit is that keyboard line after the chorus on Foreigner’s Waiting For A Girl Like You. In that eventful summer Dolby also collaborating with New York rappers Whodini to create Magic’s Wand – a pivotal early hip hop track (the first rap single to shift 1 million copies), and it also single-handedly started the new jack swing movement.

Even with all of these achievements, 1982 was most noteworthy for the release of Dolby’s first solo album, The Golden Age of Wireless, in the summer of 1982; this landmark album reached number 13. Windpower, the first single from the record, became his first Top 40 UK hit in the late summer. Other cuts from the album include the Airwaves, and One Of Our Submarines is a meditation on the futility of empire. “The red light flickers, sonar weak / Air valve hissing open / Half her pressure blown away / Flounder in the ocean / See the Winter Boys / Drinking heavy water from a stone.”

In January of 1983, Dolby released an EP, Blinded By Science, which included what would become his most well-known track, She Blinded Me With Science featuring a cameo vocal appearance by the notorious British eccentric Magnus Pike, who also appeared in the song’s video. She Blinded Me With Science was a minor hit in England, but the EP and the single became a major American hit in 1983, thanks to MTV’s heavy airplay of the She Blinded Me with Science video. Eventually, the song reached number five on the US charts and it was included on a resequenced and reissued version of The Golden Age Of Wireless, which peaked at number 13 in America.

The Flat Earth, Dolby's second album, appeared in early 1984, and harkens back to a time when songs mattered more than the video, even as MTV was discovering its strength. Opening with Dissidents, conjuring up images of blacklisted authors and ugly snow, gray from oppression, with Matthew Seligman’s bass at the fore, lavish, growling, popping through octaves, funk-a-fied and twinkling with harmonics throughout the album. The title track is an R&B daydream of piano and Motown stabs of rhythm guitar. Screen Kiss has a similarly ethereal quality, and the lyrics are lush with imagery. The cover of Dan Hicks’ 1967 I Scare Myself is a balmy jazz club cocktail – faithfully nostalgic, right down to a bittersweet trombone solo from Peter Thomas. Hyperactive is one part bizarre to two parts infectious; guest vocalist Adele Bertei fuels the fire to what was already destined to be a memorable diversion beyond the reach of Top 40. The single became Thomas’ biggest UK hit, peaking at number 17.

During 1985, Dolby collaborated with artists including Stevie Wonder, Dusty Springfield and Herbie Hancock; and notched up some more high-concept production credits. George Clinton's Some Of My Best Jokes Are Friends, Prefab Sprout’s Steve McQueen, and Joni Mitchell’s Dog Eat Dog were all midwifed by Dolby, who also was musical director for David Bowie at Live Aid. Also in 1985, he began composing film scores, starting with Fever Pitch. In 1986, he composed the scores for Gothic and Howard The Duck, to which he credited himself as Dolby's Cube. (That credit led to a lawsuit from the Dolby Labs, who eventually prohibited the musician from using the name "Dolby" in conjunction with any other name than "Thomas.")

Aliens Ate My Buick, Dolby's long-delayed third album, appeared in 1988 to a mixed reaction, although Airhead became a minor British hit. That same year, Dolby married actress Kathleen Beller. For the rest of the late 80s and early 90s, Dolby continued to score films, producing and he began building his own computer equipment.

1992’s Astronauts And Heretics, featured guest stars such as Eddie Van Halen, Jerry Garcia, Bob Weir and Ofra Haza. The album opened with I Love You Goodbye, one of Thomas’ most evocative songs, and ended with Beauty Of A Dream which is also a contender for that honour. Highlights found inbetween include Cruel (a duet with Fairground Attraction’s Eddie Reader), I Live In A Suitcase and Close But No Cigar.

The following year, Dolby founded the computer software company Headspace in Silicon Valley, releasing The Virtual String Quartet as its first program, and also pioneered technology for music on mobile phones. For the rest of the 90s, Headspace occupied most of Dolby's time and energy. In 1994, he released The Gate To The Mind’s Eye, a soundtrack to the animated short film Mind’s Eye. Also that year, Capitol released the greatest-hits collection, Retrospectacle.

Thirteen years after Astronauts And Heretics, Dolby returned to live performance in 2006 with his solo Sole Inhabitant tour, which covered North America and the UK, with Thomas recreating the highlights of his earlier work from scratch, with a camera mounted like a miner’s lamp on his head, and a big screen showing the view from the artist, turning what would be a fairly dull one-man-and-a-rack-of-synths into a fascinating audio visual experience and an unintended masterclass for music technology students.

UK indie label Invisible Hands Music released a CD and DVD box set recorded on the Sole Inhabitant tour. These fresh and modern reinterpretations of Thomas’ work to date precedes a new studio album due in 2008, which is as-yet untitled, but does include a song about Britney’s ex Kevin Federline (“K-Fed”) who used an uncleared sample from She Blinded Me With Science and did not respond to legal approaches until a ‘cease-and-desist’ was posted in the comments field of his MySpace page. That song is called My Karma Hit Your Dogma, and bodes well for a mighty return to form, combining Thomas’ humour and intelligence with a unique musical vision.

2011 saw Dolby get busy by returning with a new studio CD A Map of the Floating City on 29 October. The album is broken down into three genres of Urbanoia's tales of city experiences; Amerikana as Dolby's take on his years living in America and it's roots music; and Oceanea: songs of life by the sea in his home country of England. The music was debuted first as download EPs to Dolby's online community and then previewed by a transmedia interactive game also called the FloatingCity.com.

Thomas Dolby is taking the music back on tour as a solo artist and with varying line-ups of bands, doing 2 tours of the UK in 2011, and has his first trip to Australia in February 2012 followed by dates in Japan. In March Dolby kicks off the Time-Capsule.tv tour at the SxSW Festival in Austin playing dates in USA and Canada through April. He will have a trailer parked at venues on his tour where you can produce a 30 second video offering words of wisdom to whoever will be walking the earth in the future. Dolby wants to give people a chance to “explain to an alien visitor what went wrong with our civilization. Our species may not be around on this planet much longer, so you might as well leave a welcome message for the next guys.” Read more on Last.fm. User-contributed text is available under the Creative Commons By-SA License; additional terms may apply.