Линк Рэй (англ. Link Wray, полное имя: Фред Линкольн Рэй младший, англ. Fred Lincoln Wray Jr; 2 мая 1929, Данн, Северная Каролина — 5 ноября 2005, Копенгаген) — влиятельный американский гитарист и композитор, записывавший в основном инструментальные рок-н-ролльные композиции, в том числе с группой Link Wray and his Ray Men. Его творчество оказало огромное влияние на развитие гаражного рока, сёрфа, хард-рока и гитарной музыки вообще.
Наиболее влиятельная композиция Линка Рея — выпущенная в 1958 г. «Rumble». В этом инструментальном треке впервые в рок-музыке были применены так называемый «power chord» и эффект фузза на электрогитаре. Благодаря своему тяжёлому для того времени саунду «Rumble» также иногда называют первой песней гаражного рока. Открытие Линком Реем дисторшн-эффектов овердрайва и фузза, гитарного фидбэка, а также замена джазовых аккордов на «power chord» и стало его главным вкладом в развитие гитарного рока.
Огромное количество рок-музыкантов признавалось во влиянии, оказанном на них Линком Реем. Нил Янг говорил: «Если бы я мог вернуться назад во времени и попасть на какой-то один концерт, это были бы Link Wray and his Raymen». Пит Тауншенд (The Who) сказал: «Если бы не было Линка Рея и его „Rumble“, я бы никогда не взял в руки гитару». Практически все ведущие рок-музыканты 60-х, а также многие представители панк-рока и сайкобилли испытали влияние творчества Линка Рея. Джимми Пейдж в фильме «Приготовьтесь, будет громко» вспоминает: «Знаете, я слушал любые записи с гитарой, когда был ребёнком… Гитара звучала, и все эти различные подходы и эхо… Но когда я впервые услышал „Рамбл“, это было настолько глубокое! Действительно глубоко!»
Несмотря на то, что этот музыкант изобрел такие важные для рока вещи как пауэркорд и дисторшен, он длительное время не получал должного признания широкой публики. Фредерик Линкольн Рэй младший появился на свет 2 мая 1929 года в местечке Данн (Северная Каролина). Впервые его потянуло к гитаре в восемь лет, когда один негр показал ему как можно играть слайдовый блюз. В конце 40-х Линк с братьями Дугом и Верноном организовал свой первый ансамбль. Группа работала в жанре "вестерн-свинг", но, по словам самого Рэя, это был "рок-н-ролл до того как стать официальным рок-н-роллом". Команда была довольно популярна у себя в городе (тогда семья Рэев уже проживала в Портсмуте), и ее частенько приглашали на радио сопровождать известных артистов.
К сожалению, музыкальная карьера Линка была прервана его призывом на службу и отправкой на войну в Корею. Там он подхватил туберкулез, а по возвращении домой по этой причине лишился одного легкого. В 1955-м Рэй перебрался в Вашингтон. В то время кантри-энд-вестерн активно смешивался с новомодным биг-битом и Линк подключился к этому процессу. Поскольку из-за перенесенной операции петь ему было тяжело, музыкант сосредоточился на гитарной игре.
Вновь со своими братьями под маркой "Wraymen" он работал на сопровождении, но во время одного из таких концертов у него родилась композиция "Rumble". Вещица очень понравилась публике, и поэтому решено было запечатлеть ее на пленке. Однако в студии не удавалось достичь того "грязного" саунда который получался живьем, и тогда Линк взял карандаш и понаделал в усилках дополнительных отверстий. Таким образом нужный эффект был достигнут, и при этом на свет появился фузз. Демо оттащили на "Cadence Records", и хотя главе этой фирмы оно жутко не понравилось, зато дочь босса пришла в восторг. Пластинка таки вышла в свет и разлетелась четырехмиллионным тиражом. Впоследствии "Link And The Wraymen" записали такие инструментальные хиты как "Rawhide", "Jack The Ripper", "Ace Of Spades", "Run Chicken Run", и хотя они помогли музыкантам чаще появляться на телевидении, коммерческого успеха "Rumble" достигнуть не удалось. В начале 60-х Рэй регулярно гастролировал по Восточному побережью, но с середины десятилетия перестал выезжать за окрестности Вашингтона.
В 1970-м его заново "открыла" фирма "Polydor", предложившая трехальбомный контракт. Обрадованный Линк тут же засел на своей переделанной под студию куриной ферме и записал пластинку "корневой" музыки, в которой в качестве перкуссии использовал такие приемы как отбивание ритма ногами и потряхивание коробкой с гвоздями. "Link Wray" вызвал большой восторг критиков, а Рэй тем временем отправился в Калифорнию, где наваял еще пару альбомов, в создании одного из которых ("Be What You Want To") ему помог Джерри Гарсиа из "Grateful Dead".
В середине 70-х Линк поучаствовал в записи пластинок рокабилльщика Роберта Гордона, но потом вернулся к сольной работе. К сожалению, американская публика потеряла интерес к его творчеству, и диск "Bullshot" практически завершил его "домашнюю" карьеру. Рэй тут же перебрался в Европу, где женился на датчанке и несколько лет жил тихой семейной жизнью. Впрочем, время от времени случались и небольшие гастроли, и запись новых пластинок, так что о полном затворничестве музыканта говорить не приходилось. Долгожданное заслуг артиста на родине произошло только в 90-х годах, когда его композиции зазвучали в различных саундтреках и рекламных роликах. На этой волне Линк активизировал концертную деятельность, а в 1997-м после солидного перерыва в Штатах вышел его альбом ("Shadowman") и состоялись полноценные гастроли.
На стыке тысячелетий Рэй выпустил диск "Barbed Wire", примечательный тем что на нескольких треках музыкант играл на акустической гитаре и пел! Впоследствии Линк неоднократно возвращался на родину с концертами, а в 2004-м удостоился трибьютного CD. К сожалению, ему недолго оставалось наслаждаться заслуженным признанием – 5 ноября 2005 года Рэй скончался от сердечного приступа. Read more on Last.fm. User-contributed text is available under the Creative Commons By-SA License; additional terms may apply.
Frederick Lincoln "Link" Wray Jr (May 2, 1929 – November 5, 2005) was an American rock and roll guitarist, songwriter and occasional singer.
Wray was noted for pioneering a new sound for electric guitars, as exemplified in his hit 1958 instrumental "Rumble", by Link Wray and his Ray Men, which pioneered an overdriven, distorted electric guitar sound, and also for having "invented the power chord, the major modus operandi of modern rock guitarist," "and in doing so fathering," or making possible, "punk and heavy rock". Rolling Stone included Link at number 67 on their list of the 100 greatest guitarist of all time.
Wray was born in Dunn, North Carolina to Lillie M. Coats and Frederick Lincoln Wray. It was there that Link first heard slide guitar at age eight from a traveling carnival worker, an African-American man named "Hambone." Wray was a veteran of the Korean war, where he contracted tuberculosis that ultimately cost him a lung. His doctors told him that he would never sing again. So Link concentrated on his heavy guitar work. Despite this, on his rare vocal numbers he displays a strong voice and a range equivalent to Clarence "Frogman" Henry.
Part Shawnee Indian, Wray frequently spoke of his ancestry in performances and interviews. Three of the songs he performed bear the names of American Indian tribes: "Shawnee", "Apache", and "Comanche." "Apache" was an instrumental composed by Jerry Lordan, which became a hit in the UK for The Shadows in 1960. Wray recorded one of the better covers of the song 30 years later, somehow finding new life in this mythic, minor-key, guitar/drum dialogue which by then was also associated with everyone from The Ventures to the Incredible Bongo Band.
After discharge from the Army, Wray and his brothers Doug and Vernon Wray, with friends Shorty Horton and Dixie Neal, formed Lucky Wray and the Lazy Pine Wranglers, later known as Lucky Wray and the Palomino Ranch Hands. They had been playing country music and Western swing for several years when they took a gig as the house band on the daily live TV show Milt Grant's House Party, a Washington, D.C. version of American Bandstand. The band made their first recordings in 1956 as Lucky Wray and the Palomino Ranch Hands for Starday Records.
For the TV show, they also backed many performers, from Fats Domino to Ricky Nelson. In 1958, at a live gig of the D.C.-based Milt Grant's House Party, attempting—at the urging of the local crowd—to work up a cover sound-alike for The Diamonds' hit, "The Stroll", they came up with an eleven and one half bar blues titled "Rumble" which they first called "Oddball". The song was an instant hit with the live audience, which demanded four repeats that night. Eventually the song came to the attention of record producer Archie Bleyer of Cadence Records, who hated it, particularly after Wray poked holes in his amplifier's speakers to make the recording sound more like the live version. Searching for a title that would hit home with radio listeners, Bleyer sought the advice of Phil Everly, who listened and suggested it should be called "Rumble", as it had a rough attitude that reminded him of a street gang. (Rumble is slang for a "gang fight".)
The menacing stalking sound of "Rumble" (and its title) led to a ban on several radio stations, a rare feat for a song with no lyrics, on the grounds that it glorified juvenile delinquency. Nevertheless it became a huge hit, not only in the United States, but also Great Britain, where it has been cited as an influence on The Kinks, The Who, and Jimmy Page among others. Jimmy Page cites the song in the Davis Guggenheim documentary "It Might Get Loud" and proceeds to play air guitar to the song in the movie. Pete Townshend stated in unpublished liner notes for the 1970 comeback album, "He is the king; if it hadn't been for Link Wray and 'Rumble,' I would have never picked up a guitar." In other liner notes in 1974, Townshend said, of "Rumble": "I remember being made very uneasy the first time I heard it, and yet excited by the savage guitar sounds."
Jeff Beck, Duff McKagan, Jimmy Page, Jimi Hendrix, Marc Bolan, Neil Young and Bob Dylan have all cited Wray as an influence. Billy Childish has covered several Link Wray tracks, including "Rumble", "Jack the Ripper" and "Comanche", which he still performs in his set. The 1980 Adam and the Ants song "Killer in the Home" from their Kings of the Wild Frontier album is based on the same ominous, descending three-chord glissando riff that is featured in "Rumble" Ants' guitarist Marco Pirroni, an avid Wray fan, has described the song as "Link Wray meets Col. Kurtz" — the latter being a reference to Apocalypse Now. Mark E. Smith of The Fall sang the line "I used to have this thing about Link Wray, I used to play him every Saturday, God bless Saturday" in the song "Neighbourhood of Infinity" on the album Perverted by Language. "Rumble" has also been used as an intro theme to TV shows, particularly the original incarnation of Svengoolie.
The band had several more hard-rocking instrumental hits in the late 1950s and early 1960s, including "Rawhide", "Ace of Spades", and "Jack the Ripper", the latter named after a "dirty boogie" dance popular in Baltimore at the time. The dirty boogie dance was among the several dance crazes featured in the 1988 film Hairspray.
After his initial hits, Wray's career had periods of retirement followed by renewed popularity, particularly in Europe. He toured and recorded two albums with retro-rockabilly artist Robert Gordon in the late 1970s. The 1980s to the present day saw a large number of reissues as well as new material. One member of his band in the 1980s, on drums, was Anton Fig, who later became drummer in the CBS Orchestra on the David Letterman show. 1997 saw the release of Shadowman, generally regarded as the Rumble Man's return to his raw rock'n'roll roots. Backed by a Dutch band consisting of Eric Geevers on bass and Rob Louwers on drums, Wray toured Europe and Australia, which were documented on a live album and DVD. Link's last recording was 2000s Barbed Wire, again recorded with his Dutch rhythm section. He was generally accompanied on tour by his wife Olive Julie, and since the late nineties his Irish born road manager John Tynan. His regular backing band in the USA from 1998 until 2003 were bassist Atom Ellis and drummers Danny Heifetz (Mr. Bungle, Dieselhed) and Dustin Donaldson (I Am Spoonbender). He continued to tour up until four months before his death in 2005.
His music has been featured in numerous films, including Pulp Fiction, Desperado, Independence Day, Twelve Monkeys, This Boy's Life, Blow, Johnny Suede, The Shadow, Breathless, Roadracers, and Pink Flamingos.
in 2003, Link Wray was ranked at number sixty-seven in Rolling Stone magazine's list of the Hundred Greatest Guitarists of all time, but still has not yet been inducted into the Rock and Roll Hall of Fame. He is, however, a member of the Rockabilly Hall of Fame. Read more on Last.fm. User-contributed text is available under the Creative Commons By-SA License; additional terms may apply.