Корни этого ансамбля нужно искать в начале 1995 года. Именно тогда Lazar и Vlad начали работать над созданием материала в стиле блэк-метал. Если говорить о творчестве тогдашней Rossomahaar можно сказать, что материал тех лет был малооригинален и нашел позже звучание в демо "Grotesque".
Оба музыканта работали в московской dark-metal-группе Stonehenge, которая была на тот момент приоритетом и репетиции тогдашней Rossomahaar были событием крайне редким. Тем не менее к лету 1997 года было решено записать демо, в процессе работы над которым выяснились некоторые несовпадения во восприятиях музыкантов и работа не получила своего дальнейшего продолжения. Было записано три трека, которые не получили никакой огласки. Но не смотря на это, Lazar решил лично довести работу до конца и в августе 1997 года было записано демо "Grotesque". Нельзя говорить ни о качестве, ни о оригинальности материала, но тем не менее это было началом, и не смотря на то, что между дебютом и дальнейшими продолжениями не было никакой связи, "Grotesque" в будущем послужил толчком к развитию для сегодняшней группы.
После записи, Лазарь решил не заниматься более своим проектом и положил master disk с "Grotesque" на "дальнюю" полку. Так до начала 1998 года не было никакой работы над Rossomahaar.
Перелом в творчестве совершило знакомство Лазаря с Herr Stalhammar, который являлся шеф-редактором культового web-журнала Vae Solis. Stalhammar обладал огромной коллекцией мировой андеграундной музыки и намного лучше Lazar'я смог определить потенциал Rossomahaar. Именно он смог убедить его том, что нужно продолжать работу над новой музыкой и Lazar начал поиск музыкантов и концу года был сформирован состав группы: Lazar, Ixxaander (Tales of Dark Nord, Der Gerwelt), Kniaz' (Stonehenge), Sigizmund (Mental Home), а также Herr Stalhammar как автор лирики и концептуальной части Rossomahaar. В этом составе началась напряженная работа над новым материалом с которым в апреле 1999 года группа села в московскую студию CDM records.
Работа получила название "Imperium Tenebrarum" и была издана в формате CD на начинающем лейбле More Hate productions. Музыка претерпела грандиозные изменения. Основывающаяся на жестких и брутальных гитарных риффах и ультрамелодизме, она впитала в себя много стилей современной metal-культуры.
Работа произвела настоящий фурор. На сегодняшний день продано более 5000 дисков этого альбома, что невероятно для дебюта группы и дебюта лейбла. 2000 год прошел в напряженной концертной деятельности по истечению которой группа осталась без ударника. Sigizmund оставил группу. Также начало подходить к концу время пребывания в Москве Ixxander'a и к началу 2001 года из музыкантов остались только Lazar и Kniaz'.
Отсутствие состава как такового остановило концертную деятельность, но позволило начать работу над новым материалом и к лету 2001 года в группу приходит ударник Yanarrdakh, с которым группа летом 2001 года садится в студию CDM records и записывает новый альбом "Quaerite Lux in Tenebris (Exploring the External Worlds)". В новом альбоме группа продолжила музыкальную и концептуальную линию, начатую в Imperium Tenebrarum. 2002 год группа проводит время в активной концертной деятельности, что находит отражение в концертном альбоме «Live and die in Moscow”. Начало 2003 года было ознаменовано записью альбома «Regnum Somni” в котором коллектив полностью отказывается от клавишных и идет на смелый эксперимент с духовыми инструментами. По окончании записи альбома группа была вынуждена расстаться с барабанщиком Yanarrdakh’ом и в группу тут же приходит барабанщик Влад, с которым летом 2004 года группа записала альбом «A Divinity for the Worthless».
Летом 2006 года группа записывает сингл "Moscow - The Sanguine Reign of Terror". Read more on Last.fm. User-contributed text is available under the Creative Commons By-SA License; additional terms may apply.
Russian Melodic Black Metal band with some traditional Heavy Metal and Jazz elements.
Site: http://www.rossomahaar.ru/
If one states Rossomahaar’s history is History in full measure, he’s wrong. Nevertheless, the band’s foundation dates back to the beginning of 1995, when Lazar (guitars) and Vlad (drums, vocals) started off working on few compositions which, this way or another, could be reckoned to the genre of black metal stylistically. Speaking about Rossomahaar as it’s been in the year 1995, one would easily say there wasn’t much place for originality… Those songs were issued in the shape of “Grotesque” demo later on, though. A fact worth mentioning: both musicians simultaneously played in Moscow’s dark metal act Stonehenge, which was considered top-priority then, and therefore Rossomahaar’s rehearsals took place quite rarely, to say the least. However; both came up with an idea of putting the songs they composed on tape Summer 1997, although personal and musical disagreements ruined the whole affair. Three tracks were recorded, but never issued anywhere. In spite of this, Lazar decided to push the band forward on his own, and recorded “Grotesque” in August 1997 alone. The recording turned out to be rather unconditional in terms of sound execution (all songs were recorded using IBM486 hard disk and regular soundcard at Lazar’s home kitchen) as well as of originality, but the path was trodden. Despite that “Grotesque” and all the other works by Rossomahaar almost don’t have anything in common sound-wise, this demo turned out as something which the actual band was born from. After the recording was over, Lazar no longer wanted to work on this project. Consequently; no activities for almost a year.And now we’ve come to a turning point… The year of 1998 witnessed Lazar making the acquaintance of Kai Mathias Stalhammar, with the latter being editor-in-chief of cult web-magazine, Vae Solis. Kai owned literally thousands of CDs and could define Rossomahaar’s potential much better than anyone else, and particularly Lazar. It was him who convinced Lazar of the importance of resurrecting Rossomahaar, and the latter began seeking those to complete the lineup. By the end of the year, it was comprised of Lazar - guitars, vocals, Ixxaander (Tales Of Darknord, Der Gerwelt) - guitars, Kniaz’ (Stonehenge) - bass, Sigizmund (Mental Home) - drums, as well as Herr Stalhammar as the one responsible for poetry, management and overall concept. The band began to work on new songs, which were later executed at CDM Records Studio, entitled “Imperium Tenebrarum” and put out by More Hate Productions, young Russian label. Music changed drastically! Based upon raw and brutal riffs and ultramelodiousness, it simultaneously absorbed a lot of styles of contemporary metal subculture. The CD got rave reviews, and has sold in 5000 copies, which is absolutely incredible taking into the account it was a debut - both the band’s and the label’s.The year of 2000 Rossomahaar exhaustingly toured all over Russia, after which Sigizmund left the band. And if it wasn’t enough, Ixxaander had to leave Moscow. Lacking members to continue touring, the band had no other way but start composing new piece. Rossomahaar was joined by a new drummer, Yanarrdakh, Summer 2002, and shortly thereafter this trio entered CDM Records Studio once again, in order to execute new CD, entitled “Quaerite Lux In Tenebris (Exploring The External Worlds)”. Both musically and lyrically (Herr Stalhammar still was [and is] a part of the band) the album picked up where “Imperium Tenebrarum” left off
2002 group spends time in active concert activity that finds reflection in a concert album " Live and die in Moscow ". The beginning of 2003 has been marked by record of an album " Regnum Somni " in which collective completely refuses from keyboard and goes on courageous experiment with wind instruments. Upon termination of record of an album the group has been compelled to leave drummer Yanarrdakh ' an ohm and drummer Vlad there and then comes to group, with which summer of 2004 the group has written down last album " A Divinity For The Worthless ".
In summer 2006 ROSSOMAHAAR has recorded their new single entitled "Moscow - The Sanguine Reign of Terror". The single includes three tracks with a total length of 20 minutes. This release establishes the general sound and content of the upcoming album. Read more on Last.fm. User-contributed text is available under the Creative Commons By-SA License; additional terms may apply.