В 80-е годы, до появления Nirvana и всего гранджевого феномена, американский альтернативный рок был действительно альтернативным - он не имел доступа на общенациональные теле и радиоканалы, игнорировался крупными звукозаписывающими компаниями и респектабельными музыкальными изданиями типа Rolling Stone. Из трех общепризнанно великих групп этого периода - R.E.M., Husker Du и The Replacements - только первые добились, наконец, известности, и то уже в начале 90-х. Поэтому история американского рока 80-х полна недооцененных и незаслуженно забытых имен, главное преступление которых состояло в том, что они опередили свое время. Galaxie 500 - одно из этих имен.
Пути основателей группы впервые пересеклись еще в конце 70-х, когда в нью-йоркской школе встретились Дин Уорхэм, Дэймон Краковски и Наоми Йэнг. Уорхэм (1.08.1963) первые 14 лет своей жизни, проведший в Новой Зеландии и Австралии, позже изучал в Бостоне общественные науки, параллельно бренча на гитаре в подражание Velvet Underground. Вместе с выходцем из еврейской семьи Краковски он участвовал в недолговечном университетском составе Speedy and the Castenets, потом провел год в Германии, вернулся в Штаты, влился в клубную нью-йоркскую группу, но затем ушел и объединился с барабанщиком Дэймоном для создания собственного ансамбля. Прослушивания кандидатов на роль басиста ничего не дали, и тогда на эту роль была взята старая знакомая по школе и Гарварду Наоми Йэнг, американка китайского происхождения - по принципу "проще научить друга играть на басу, чем взять басиста и сделать его своим другом". К концу 1987 года трио обретает имя Galaxie 500 - в честь модели "Форда", машины одного из приятелей.
Вдохновленные Velvet Underground, гаражным роком 60-х, психоделией и пост-панком, Galaxie 500 вскоре приходят к собственному стилю - коротким меланхоличным песням, сыгранным просто и минималистично, что не в последнюю очередь было обусловлено техническими возможностями музыкантов. Наоми тогда только еще училась играть на бас-гитаре, но и в дальнейшем она будет предпочитать лишь две струны из четырех. Барабаны Краковски звучат вкрадчиво и мягко, создавая ритмический фон для эмоционального голоса Уорхэма и его гитарных соло.
Еще летом 1987 года группа сделала демозапись трех песен, теперь, вслед за клубными концертами в Бостоне и Нью-Йорке, пленка отправляется легендарному Крамеру (бывшему музыканту Butthole Surfers, Bongwater, Shockabilly, а также рулевому лейблов Kokopop и Shimmy Disc). Крамер в своей студии Noise New York продюсирует две песни группы, из которых составляется дебютный сингл "Tugboat", выпущенный в начале 1988 года. Еще один трек ("Oblivious") распространяется как приложение к фэнзину Chemical Imbalancе.
В местных рок-кругах сингл встречает положительные отзывы, и трио записывает с Крамером полноценный альбом (стоимость записи составила умопомрачительную сумму 750 долларов). Крамер известен как сторонник записи с одного дубля, при этом он не только сохраняет эмоциональность и непосредственность группы, но своим опытом и талантом поднимает практически любительский состав на совершенно новый уровень. Местный же лейбл Aurora издает запись - "Today"(1988). Альбом замечен, его похвалил Терстон Мур из Sonic Youth, тепло отозвалась британская пресса, и на волне этих положительных отзывов известная британская фирма Rough Trade предложила группе сотрудничество. В это время многие американские альтернативщики пали жертвой истины о невидении пророка в своем отечестве и обретали контракты именно в Англии - так случилось с 10 000 Maniacs, Throwing Muses, Pixies.
Первыми результатами этого контракта стал записанный все с тем же Крамером альбом ''On Fire"(1989), расхваленный британской прессой. Здесь и в самом деле прежние достоинства группы были возведены на принципиально новую ступень музыкальным прогрессом самих участников группы и усилиями продюсерской команды Крамера. Третий альбом "This is Our Music"(1990) явился абсолютно зрелой работой, не заметить которую не смог даже традиционно консервативный Rolling Stone, наконец-то назвавший Galaxie 500 в числе главных надежд американского рока. Успешные гастроли по Европе и Америке предвещали расширение аудитории и дальнейший прогресс, однако весной 1991 года Дин Уорхэм по телефону сообщил Дэймону о своем уходе из группы. Одновременно произошел финансовый крах Rough Trade, что поставило окончательную точку в истории группы. По иронии судьбы Galaxie 500 распались именно в тот год, когда началась всеобщая мода на альтернативный рок, правда в более прямолинейной, шумной и грубой форме, нежели это было у бостонского трио.
Дин Уорхэм между тем собрал своего рода суперсостав Luna с бывшими участниками Feelies и The Chills. Критика расценила музыку этой группы как попсовый вариант Galaxie 500.
Дэймон Краковски и Наоми Йэнг, которых к 1991 году связывали не только творческие, но и личные отношения, тяжело переживали распад группы и даже подумывали об уходе из музыки. Выпустив ЕР под именем Pierre Etoile, они затем основали небольшое книжное издательство, однако по настоянию Крамера уже в 1992 году вернулись как студийный проект Damon and Naomi, одновременно участвуя в концертах группы Magic Hour.
На протяжении 90-х годов влияние Galaxie 500 на американскую рок-сцену лишь продолжало усиливаться. Их музыку стали называть предтечей таких стилей как dream pop и slowcore. В конце 90-х после издания полного четырехдискового собрания записей Galaxie 500 фирмой Rykodisc и посмертного концертного альбома Copenhagen (1997) значимость их творчества стала еще более очевидной. Read more on Last.fm. User-contributed text is available under the Creative Commons By-SA License; additional terms may apply.
Galaxie 500 formed in Boston, MA in 1986 and comprised vocalist/guitarist Dean Wareham (a transplanted New Zealand native), bassist Naomi Yang and drummer Damon Krukowski, longtime friends who first met in high school in New York City before all three attended Harvard University. Wareham and Krukowski initially teamed in the short-lived Speedy and the Castanets, which was just the two of them playing a sort of mock punk; later, the duo recruited Yang to play bass.
Named after a friend's car, Galaxie 500 began performing live throughout Boston and New York before recording a three-song demo tape which they sent to Shimmy Disc honcho Kramer, who agreed to become the trio's producer. In early 1988 the singleTugboat was released, followed by their full-length debut, Today.
After signing to the U.S. branch of Rough Trade, Galaxie 500 issued 1989's On Fire, including the single Blue Thunder. The band did a few critically acclaimed cover songs; the Beatle's Rain , Joy Division's Ceremony and The Velvet Underground's Here She Comes Now. The group returned in 1990 with This Is Our Music, including the single Fourth of July and a cover of a Yoko Ono's piece called Listen, the Snow Is Falling. Following a subsequent tour, Galaxie 500 disbanded. Dean Wareham left to form the band, Luna. He later said playing with Galaxie 500 was ," ... too much like a job."
A few months later, Rough Trade went bankrupt, and with the label's demise went the trio's three albums, as well as their royalties. In 1991, at an auction of Rough Trade's assets, Krukowski purchased the master tapes for the group's music, and five years later the Rykodisc label issued a box set containing Galaxie 500's complete recorded output; a previously unreleased 1990 live set, dubbed Copenhagen, followed in 1997. In the meantime, after first resurfacing under the name Pierre Etoile, Krukowski and Yang later recorded as Damon and Naomi; additionally, the duo served as the rhythm section for the Wayne Rogers-led Magic Hour.
Official site of the US band: http://www.myspace.com/galaxie500official/
From Wikipedia:
Guitarist Dean Wareham, drummer Damon Krukowski and bassist Naomi Yang had met at the Dalton School in New York City, but began playing together during their time as students at Harvard University. Wareham and Krukowski had formed a band called Speedy and the Castanets, whose bass player left, Yang joining the group, the band changing their name to Galaxie 500, after a friend's car (a Ford car of the 1960s, the Ford Galaxie 500). In their early years, Krukowski didn't own a drum kit, so he borrowed one from his Harvard classmate Conan O'Brien, who'd bought a kit but had recently given up playing it. This drum kit can be heard on many of Galaxie 500's early recordings.
The band began playing gigs in Boston and New York, and recorded a demo which they sent to Shimmy Disc label boss and producer Mark Kramer, who agreed to produce the band. With Kramer at the controls, the band recorded the "Tugboat" single and the "Oblivious" flexi-disc, and moved on to record their debut album, Today, which was released on the small Aurora label.[2] In 1989, they signed to Rough Trade, and released their second album, On Fire, which has been described as "lo-fi psychedelia reminiscent of Jonathan Richman being backed by The Velvet Underground", and is considered the band's defining moment. On Fire reached number 7 in the UK Indie Chart, and met with much critical acclaim in the United Kingdom, but was less well-received by the US music press, who cited Wareham's 'vocal limitations' as a weakness.
With Kramer's live sound production at the mixing board at the band's every gig, the sound and the increasingly loyal audience grew with each release.
Galaxie 500 recorded two sessions for John Peel's BBC Radio 1 programme, these later released on the Peel Sessions album. Their cover of Jonathan Richman's "Don't Let Our Youth Go To Waste" was also voted into number 41 in 1989's Festive 50 by listeners to the show.
The band split up in the spring of 1991 after a third album, This Is Our Music, Wareham quitting the band after a lengthy American tour.
Galaxie 500's records were released in the US and UK on the independent Rough Trade label. When Rough Trade went bankrupt in 1991, Krukowski and Yang purchased the masters at auction, reissuing them on Rykodisc in 1997.
Musical style and influences
Galaxie 500 leveraged fairly minimal instrumental technique with intense atmospherics, provided by producer Kramer, and their distinctive sound bore an influence beyond the small audience for their independently released albums. The Velvet Underground and Jonathan Richman have been identified as key influences. In interviews on the Galaxie 500 DVD Don't Let Our Youth Go to Waste, Wareham cites Spacemen 3 as another key inspiration.
Post-Galaxie 500 activities
After leaving Galaxie 500, Wareham tried his hand at production, working with Mercury Rev. He released a solo single, "Anesthesia" in February 1992, and formed a new band, Luna. Krukowski and Yang continued to record under the moniker Pierre Etoile, and then Damon and Naomi (whose first two releases were also produced by Kramer), and as members of Magic Hour. They also began the avant-garde press Exact Change.
Influence
Galaxie 500's music had an influence on many later indie music groups, including Low.It has been covered and referenced by several well known artists. In Liz Phair's song "Stratford-on-Guy", she sings, "And I was pretending that I was in a Galaxie 500 video." In Xiu Xiu's song "Dr. Troll", Jamie Stewart sings, "Listen to On Fire and pretend someone could love you." The Submarines did a cover of "Tugboat" in their recent iTunes Live Session EP, recorded with famed indie rock producer Adam Lasus. The Brian Jonestown Massacre And This Is Our Music was titled in reference to the group's album This Is Our Music (which was in turn titled after Ornette Coleman's album This Is Our Music). Sonic Youth frontman Thurston Moore has cited Galaxie 500's album On Fire as "the guitar record of 1989".
2) Galaxie 500 is a francophone garage-rock band from Montreal QC, Canada. They have released two albums: a self-titled album Galaxie 500 (2002) and Le Temps au Point Mort (2006), both C4 Records.
Following the release of Le Temps au Point Mort, Galaxie 500 was nominated for the Group of the Year award in the 10th annual MIMI (Montreal International Music Initiative) awards.
The lineup that recorded Galaxie 500 consisted of Olivier Langevin (guitar and vocals), Pierre Girard (guitar), Fred Fortin (guitar and vocals), Simon Gauthier (bass), and Michel Dufour (drums). Several changes in personnel occurred between the recording of the two albums. For Le Temps au Point Mort, Langevin was joined by returning members Girard (guitar) and Fortin (drums), and by Vincent Peake (bass) and François Lafontaine (keyboards) of Karkwa.
Official site of the Canadian band: http://www.g500.net/ Read more on Last.fm. User-contributed text is available under the Creative Commons By-SA License; additional terms may apply.