Биография
Жорж Брассенс родился 22 октября 1921 в городе Сет (Sète) на средиземноморском побережье.
Родившись в простой семье на юге Франции, Брассенс смолоду проявлял особый интерес к поэзии. В 1940 г. он в возрасте 19 лет приезжает в Париж.
В марте 1943 г. немецкие оккупационные власти экспатриируют его в Германию для принудительных работ. Получив увольнение, он дезертирует из трудового лагеря и находит прибежище у Жанны Ле Боннис, гостеприимной бретонки, в доме которой он провёл много лет и которой посвятил несколько песен.
В 1946 г. Жорж вступает в анархистскую организацию. Свои ранние песни он поёт на сборах этой организации. Он уже довольно активно сочиняет песни, но пока не решается петь их на публике. Для популяризации своего творчества он ищет подходящего исполнителя по парижским кабаре. Такой исполнительницей стала известная эстрадная певица Паташу. Именно она, услышав, как Жорж поёт свои песни под гитару, посоветовала ему начать публично выступать с ними.
В 1947 Брассенс встречает женщину по имени Йоха Хейман, эстонку по происхождению, носящую немецкое прозвище «Пюппхен» («куколка»). Пюппхен становится его спутницей на всю жизнь.
С начала 1950-х Жорж активно выступает со сцены; с 1953 г. у него почти ежегодно выходят пластинки. На концертах и студийных записях песни исполняются под сравнительно простой и аскетичный аккомпанемент — звучит гитара самого Брассенса (ритм), контрабас его постоянного аккомпаниатора Пьера Никола, а также гитара-соло (эту партию исполнял в основном Жоэль Фавро).
Брассенс умер 29 октября 1981 г. во французском городе Сен-Жели-дю-Феск (Saint-Gély-du-Fesc). Вопреки своему поэтическому завещанию он похоронен не «на пляже в Сете», а на кладбище дю-Пи. В Париже его именем назван парк.
Творческое наследие Брассенса включает около 200 песен. Большинство написаны на собственные стихи. Для стихов Брассенса характерна естественная разговорная интонация в сочетании с богатством лексики, обильным и остроумным обыгрыванием метафор, многочисленными аллюзиями, скрытыми цитатами и стилизацией.
Несколько десятков песен Брассенс сочинил на стихи таких французских поэтов, как Франсуа Вийон, Пьер Корнель, Виктор Гюго, Луи Арагон, Поль Фор и Антуан Поль.
При жизни автора (с 1953 г. по 1981 г.) было продано около 20 млн его пластинок.
* 1953: La Mauvaise Réputation
* 1954: Les Amoureux des bancs publics
* 1955: Chanson pour l'Auvergnat
* 1957: Je me suis fait tout petit
* 1958: Le Pornographe
* 1960: Le Mécréant
* 1961: Les Trompettes de la renommée
* 1964: Les Copains d'abord
* 1966: Supplique pour être enterré à la plage de Sète
* 1969: Les Oiseaux de Passage
* 1969: La Religieuse
* 1972: Fernande
* 1976: Don Juan
Read more on Last.fm. User-contributed text is available under the Creative Commons By-SA License; additional terms may apply.
Georges Brassens was a French singer-songwriter known for accompanying himself with his acoustic guitar. He wrote some extremely controversial, yet poetic songs. In doing so, he managed to change attitudes across France.
He was uncompromising when composing his songs. His tactical method of addressing issues was profound and often humorous, making him a unique and effective figure in the French community.
Brassens, born in 1921 in the small Mediterrenean port of Sete, wanted to be a poet. He realized very early however that poetry in the 20th century could hardly put bread on the table and instead set himself to become a singer.
He is much less famous internationally than contemporaries like Charles Aznavour, Edith Piaf and Yves Montand, as much of the impact of his songs came from the lyrics, which proved difficult to translate into other languages. He loved the Middle Ages and used a great deal of Old French vocabulary, as well as many classical - ie., Latin and Greek - references. Few people, even in France, possess the background to fully understand his songs.
Yet he was at the same time a hugely popular singer and many of his songs still carry a lot of appeal and relevance. In this sense, he can be compared to Boris Vian, to Jacques Brel, and to a lesser extent to Serge Gainsbourg.
He was very sophisticated, yet at the same time used profanity liberally. While he wasn't politically engaged, he was nevertheless unambiguously a leftist, many of his songs carrying blatant and buoyant anarchist overtones.
While his music was initially quite primitive, the 1950's St-Germain-des-Pres influence quickly made itself felt and while subdued and - in his mind - always secondary to the lyrics, it became increasingly sophisticated - to the point that many of his songs have been covered and reinterpretated by jazzmen (see for instance this UK site: www.projetbrassens.eclipse.co.uk)
He died in 1981, but up to this date (2006) there are few French people - including most of those born since - who can't sing along to his most famous song, Les Copains d'abord ("Friends foremost") or his "Bancs public" ("Public Benches").
For those interested, this site carries a number of (quite good) English tranlations of his songs: www.brassens.org Read more on Last.fm. User-contributed text is available under the Creative Commons By-SA License; additional terms may apply.