Гитарист/вокалист Пол Уэллер (Paul Weller) распустил the Jam, одну из наиболее популярных английских групп начала 80-х, находящуюся на гребне успеха в 1982 году, из-за неудовлетворенности музыкальным направлением, в котором она работала. Уэллер хотел включать больше элементов соула, ритм-н-блюза и джаза в свою музыку, однако чувствовал, что члены его коллектива, более ориентированные на панк-рок, не способны реализовать его творческие замыслы. Для того, чтобы попробовать себя в новом направлении, он объединился в 1983 году с клавишником Миком Тэлботом (Mick Talbot), бывшим членом группы the Merton Parkas. Дуэт назвали the Style Council. Уэллер и Тэлбот стали сердцем группы, а другие музыканты временно присоединялись к коллективу, в зависимости от того, какую музыку они в данный момент исполняли. The Style Council дал возможность Уэллеру воплотить в жизнь все его музыкальные изыскания.
Хотя музыка the Style Council базировалась на американской разновидности ритм-н-блюза, она была несколько мягче, поскольку большая часть ее исполнялась при помощи модных тогда синтезаторов и драм-машин, и создавалась под сильным влиянием популярных европейских направлений. Тексты песен были осмысленные и выразили левые политические убеждения Уэллера. В них с трудом уживалась язвительная критика расизма, безработицы, Маргарет Тэтчер, сексуальной революции с его стремлением к высокой культуре. Пропорционально росту его амбиций количество хитов коллектива уменьшалось, и к концу 80-х группа едва могла попасть в британский Тор40 и Уэллер превратился из реального героя в воспоминания о нем.
Вышедший в марте 1983 года первый сингл дуэта "Speak like a Child" мгновенно стал хитом, достигнув четвертого места в британских чартах. Спустя три месяца "The Money-Go- Round" после выпуска в августе коллективом сорокапятки Paris занял 11 место, а сама пластинка - 3-е в национальных хит-парадах. В ноябре 1983-го сингл "Solid Bond in Your Heart" стал еще одним хитом (также 11 место).
Обрадованные успехом музыканты тем не менее не торопились выпускать полнометражный альбом, который появился только в марте 1984-го, через год после их первого релиза. Для его записи Уэллер пригласил известный впоследствии поп-джазовый дуэт Everything But the Girl, который произвел на него сильное впечатление своим необычным исполнением классической вещи the Jam "English Rose". Диск назывался Cafe Bleu и был принят слушателями очень тепло, так что через два месяца последовало его американское издание, носившее название My Ever Changing Moods. Пластинка получилась исключительно разнообразной, вобрав в себя джаз-, соул-, рэп- и поп-композиции и является, пожалуй, самой стилистически амбициозной работой Уэллера. Мягкие, красивые, запоминающиеся мелодии альбома вывели его в лидеры продаж: в Англии по итогам года он стал пятым, а за океаном 56-м. "My Ever Changing Moods" оказался первым хитом группы в Соединенных Штатах, достигнув 29-го места в чартах.
Весной 85-го очередной сингл the Style Council "The Walls Come Tumbling Down" стал хитом в Англии, попав в Тор10. Он вошел во второй диск группы Our Favorite Shops, некоторое время бывшим альбомом №1 в Англии. Эта запись была издана в США под названием Internationalists, но там в Тор100 не попала. Последовавший весной следующего года живой альбом Home and Abroad занял на родине почетное 8 место, но этот успех можно считать последним значительным на фоне последующего перманентного спада.
Последним хитом коллектива, вошедшим в национальный Тор10 в январе 1987-го, оказался сингл "It Didn't Matter". Альбом The Cost of Loving, изданный в следующем месяце, был сконцентрирован соуле с большим влиянием джаза и получил в целом негативные оценки музыкальной критики, хотя это не помешало ему недолгое время побыть на втором месте в альбомном хит-параде. Эта весна преподнесла дуэту неприятный сюрприз: сингл "Waiting" оказался первым, не попавшим в английский Тор40, а это уже был первый звонок, сигнализирующий о серьезном падении популярности.
В июле 1988 года увидела свет последняя полнометражная работа the Style Council: диск Confessions of a Pop Group, на котором были представлены музыкальные экзерсисы Уэллера. Альбом получился неровным и помпезным. Вторая сторона пластинки даже содержала десятиминутную оркестровую сюиту "The Gardener of Eden". И хотя продажи шли в общем неплохо (Confessions of a Pop Group достиг 15 места в Англии), рецензии критики были просто разгромными.
Подборка лучших вещей дуэта The Singular Adventures of the Style Council появилась в марте 1989 года (3 место в Британии). Чуть позже в том же году Уэллер представил своей звукозаписывающей компании Polydor новый альбом, записанный под влиянием новых модных музыкальных течений, таких как хаус и клуб-дэнс. Руководству лейбла новая работа коллектива не понравилась, и они разорвали контракт с the Style Council.
Пол Уэллер и Мик Тэлбот официально заявили о распаде группы в 1990 году. В 1991 году Уэллер начал свою сольную творческую деятельность, которая к середине 90-х вернула ему утраченные благосклонность критики и коммерческий успех. Его друг Тэлбот продолжал работать как соло, так и с Полом.
Дискография:
1983 Introducing the Style Council (Polygram)
1984 My Ever Changing Moods (Geffen) (USA issue)
1984 Cafe Bleu (Polygram)
1985 Internationalists (Geffen) (USA issue)
1985 Our Favourite Shop (Polygram)
1986 Home & Abroad [live] (Polygram)
1987 Cost of Loving (Polygram)
1988 Confessions of a Pop Group (Polygram)
2001 Modernism: A New Decade (Polygram) Read more on Last.fm. User-contributed text is available under the Creative Commons By-SA License; additional terms may apply.
The Style Council were an English musical group formed in 1983 by ex-The Jam singer and guitarist Paul Weller with keyboardist Mick Talbot. The permanent lineup grew to include drummer Steve White and Weller's then-wife, vocalist Dee C. Lee. Other artists such as Tracie Young and Tracey Thorn (Everything but the Girl) also collaborated with the group.
The band showed a diversity of musical styles. Singles "Speak Like a Child" (with its loud soul-influenced style), the extended funk of "Money-Go-Round", and the haunting synth-ballad "Long Hot Summer" all featured Talbot on keyboards and organ. Near the end of 1983, these songs were compiled on Introducing The Style Council, a mini-album initially released in Japan, the Netherlands, and the United States only. The Dutch version was heavily imported to the United Kingdom.
In 1984, the single "My Ever-Changing Moods", backed with the Hammond organ instrumental "Mick's Company", reached #29 on the Billboard Hot 100 in the United States. The song remains Weller's greatest success on the American charts (including his efforts in The Jam and as a solo artist), while the group reached the peak of its success in the United Kingdom with the 1985 album Our Favourite Shop.
To Weller's fans, the decision to split up The Jam at the height of their commercial success was met with considerable controversy[citation needed]. Weller deliberately distanced himself from The Jam's sound and style, with his use of new musical arrangements and instruments in a much slicker, more heavily produced style. In the place of the Bruce Foxton-Rick Buckler rhythm section were drum and bass parts done entirely on synthesisers.
Structurally, many of the band's early singles were not far removed from The Jam's latter-day soul-pop efforts such as "Town Called Malice" and "Beat Surrender", but they were often criticised as overproduced, despite Weller's impressive songwriting[citation needed]. Also, many observers saw even the early albums as indulgent and overly experimental; Trouser Press called Café Bleu "too schizophrenic to be a good album".
The Style Council took a more overtly political approach than The Jam in their lyrics, with tracks such as "Walls Come Tumbling Down", "The Lodgers", and "Come To Milton Keynes" being deliberate attacks on 'middle England' and Thatcherite principles prevalent in the Eighties. Weller was also instrumental in the formation of Red Wedge with Billy Bragg. However, he later said that this began to detract from the music: "We were involved with a lot of political things going on at that time. I think after a while that overshadowed the music a bit"
In 1986, the band released a live album, Home and Abroad, and, in 1987, the album The Cost of Loving was launched, followed later in the year by the upbeat non-album single "Wanted", which reached #20 in the United Kingdom. However, Confessions of a Pop Group, released a year later, sold poorly. This led to their record label Polydor rejecting their final album (Modernism: A New Decade), which was heavily influenced by the contemporary house scene. A greatest hits album, appropriately called The Singular Adventures of The Style Council, was released internationally in 1989; it included the non-album single "Promised Land", which had reached #27 in the United Kingdom earlier that year.
In 1989 members of The Style Council went under the name of King Truman to release a single on Acid Jazz titled "Like A Gun". This was unbeknown to Polydor and the single was pulled from the shops only 3 days prior to release. Acid Jazz founder Eddie Piller said "The pair offered to make a single for my new label, which I'd just started with Radio 1 DJ Gilles Peterson as a side project. Mick and Paul took pseudonyms Truman King and Elliott Arnold." [1]
The Style Council broke up in 1989. The cover of "Promised Land" (originally by Joe Smooth) was the only release which surfaced from the Modernism sessions at the time; however, the entire album was released in 1998, both independently and in a 5-CD box set, The Complete Adventures Of The Style Council. After the split, Weller embarked on a successful solo career (still featuring Steve White on drums, who had left The Style Council by the time Confessions of a Pop Group was released, having only played on a few of its tracks). Talbot and White released two albums as Talbot/White — United States of Mind (1995) and Off The Beaten Track (1996). More recently, Mick Talbot and Steve White have formed The Players with Damon Minchella and Aziz Ibrahim.
All of The Style Council's UK releases (including singles, 12" maxis, albums, compact discs and re-issues thereof) featured the work of graphic designer Simon Halfon, who often collaborated with Weller to hone his ideas into a graphic form. Weller and Halfon began working together at the end of The Jam's career, and continue to work together to this day on Weller's solo material.
Since 2007, the song "Walls Come Tumbling Down" has been used as the theme song for the German TV series Dr. Psycho – Die Bösen, die Bullen, meine Frau und ich. Read more on Last.fm. User-contributed text is available under the Creative Commons By-SA License; additional terms may apply.