Bongzilla - это стонер-метал-группа из Мэдисона, штат Висконсин. Как и предполагает их название, большая часть их материала посвящена марихуане и пропаганде ее легализации. Группа сформировалась в 1995 году, и за три последующих года записала и выпустила дюжину песен на мини-альбомах и сплитах. В 1998 году они подписали контракт с лейблом Relapse Records и с тех пор выпустили четыре студийных альбома и концертный альбом на этом лейбле.
Выпуская тонны материала за последние несколько лет, Bongzilla стали довольно известной в своих кругах группой, а их музыкальное пламя горит не переставая. Проехав несколько раз с турами по США, выступив с такими группами, как Today Is The Day, Unsane, Noothgrush, Logical Nonsense, Dystopia, Grief, Zed, EL Dopa, Cattlepress, Ire, Cave-In, Spazz, Bongzilla обожают играть на концертах. Выступление группы - это событие, которое нельзя пропустить, сокрушающая тяжесть смешивается идеально с мучительным интенсивным вокалом и тягучей экспериментальной игрой. Bongzilla поддерживают легализацию марихуаны, регулярно выступая на национальных фестивалях, таких, как Weedstock (трек группы также был включен в "Weedstock Vol. 1") и Harvestfest. Лето 1998 стало важным временем для группы, ибо именно тогда произошло их известное выступление на Milwaukee Metalfest вдобавок к объединению с товарищами по лейблу Unsane для тура по западу США.
Вдохновленные целебной силой ТГК и любовью к странностям, в 1996 году ребята из Bongzilla отправились в пользующуюся дурной славой студию Austin Enterprises, где они записали массивное демо под надзором Стива Остина из Today Is The Day. Это, среди прочих демо группы, проложило им дорогу к Relapse Compound, и группа подписала с ними контракт. Мини-альбом 1997 года "Methods For Attaining Extreme Altitudes" представил три произведения искусства для расширения музыкального кругозора и идеально подошел для серьезного покуривания травки. Два тяжелых стонер-роковых гимна и волнующее акустическое облако экспериментальной музыки (уместно названное "Smoke / I Love MaryJane") зажгло чувства и создало туманный, неясный образ того, что должно еще быть.
В 1999 садоводы марихуаны вернулись из стратосферы еще раз, принеся с собой самый лучший рок на базе ТГК. Записанный под влиянием трех капель самого лучшего у Гумбольдта, "Stash" представил десять косяков кристаллизованного счастья. Примечательно, что дата выхода "Stash" выпала на 20 апреля 1999 года (4:20, '99), дату, которая случается раз в 7 лет. Вдобавок (и тоже по простому совпадению), номер в каталоге Relapse, присужденный "Stash", был 6420!
Со звучанием, которое смешивает вздымающийся волнами рок, блюз со сжатыми зубами и панковский взгляд на мир, альбом 2002 года, "Gateway", показывает, что звучание Bongzilla улучшилось десятикратно: одновременно агрессивное и мягкое, с громоподобной перкуссией, прокуренными вокалами и летящими риффами.
Последний состав:
Mike "Muleboy" Makela: Guitars, Vocals
Jeff "Spanky" Schultz: Guitars
"Dixie" Dave Collins: Bass (Weedeater)
Mike "Magma" Henry: Drums, Percussion
Избранная дискография:
1998 Methods for Attaining Extreme Altitudes
1999 Stash
2000 Apogee
2002 Gateway
2005 Amerijuanican
2008 Nuggets Read more on Last.fm. User-contributed text is available under the Creative Commons By-SA License; additional terms may apply.
Bongzilla is a stoner metal band from Madison, Wisconsin. As their name suggests, most of their material is related to marijuana and promotes its legalization. The band formed in 1995, and over the next three years recorded and released a dozen songs on EPs and split singles. In 1998 they signed to Relapse Records, and have since released four studio albums and a live album through the label.
Since the seeds were planted in the mid-90s, Bongzilla have been sowing Madison, Wisconsin's rich soil with their homegrown, psychedelic sludge. Cultivating an extremely thick and heavy harvest of powerful mega-rock, Bongzilla have fertilized their sound tenfold over time, and the results of their bumper-crop harvest speak for themselves.
Releasing pounds of material over the course of the last few years, Bongzilla have raised consciousness in regards to their existence, and have kept their musical fires burning non-stop. Having toured the U.S. multiple times, playing gigs with the likes of Today Is The Day, Unsane, Noothgrush, Logical Nonsense, Dystopia, Grief, Zed, El Dopa, Cattlepress, Ire, Cave-In, and the mighty Spazz, Bongzilla love to perform live. The band's live show is not to be missed as crushing heaviness blends perfectly with tortured, intense vocals and tripped-out passages of mellowed, experimental jamming. Bongzilla support the cause of legalization, regularly playing national hemp festivals such as Weedstock (Bongzilla contributed a track to the Weedstock Vol. 1 CD) and Harvestfest. The summer of 1998 proved to be an important time for Bongzilla, as they made a highly publicized appearance at the Milwaukee Metalfest in addition to joining label-mates Unsane for a devastating tour of the Midwestern United States.
Influenced by the medicinal powers of THC and a love for wicked grooves, Bongzilla entered the infamous Austin Enterprises in 1996 where they recorded a massive demo with Today Is The Day's Steve Austin overseeing the festivities. This, along with other demos from the band, made their way to the Relapse Compound (the subject matter alone warranted multiple listens) and the band was signed shortly thereafter. 1997's Methods For Attaining Extreme Altitudes presented three opus magni for the elevating of musical consciousness, and proved to be a perfect companion to a serious bong session. Two heavy, stoner-rock anthems and a billowy sonic cloud of ethereal experimentation (aptly titled "Smoke/I Love MaryJane") lit up the senses, and produced a hazy, bleary-eyed vision of what was yet to come.
In 1999, the hemp-friendly horticulturists returned from the stratosphere once again, bringing with them some of the best THC-powered rock ever exhaled. Recorded under the influence of three ounces of Humboldt's finest, Stash presented ten fat spliffs of crystallized bliss. In the truest sense of irony, the release date for Stash fell on April 20, 1999 (4:20, 99), a release date that occurs only once every 7 years! In addition (and also by complete coincidence), the random Relapse catalog number assigned to Stash was 6420! When extreme homage is payed, the true are rewarded justly.
With a Black Sabbath-on-downers encrusted sound that blends billowing rock, clenched-teeth blues and an underground punk attitude, Bongzilla fire up thunderous mega-rock with a pronounced emphasis on the "big riff." Their next album, Gateway, showcased a Bongzilla sound simultaneously aggressive and mellow, with thunderous percussion, smoke-seared vocals and infectious, fuzzed-out riffs baked to perfection.
In 2005, the band released Amerijuanican, considered by many fans to be their best. The band has now taken a hiatus so Dixie can work with his other band, Weedeater. Read more on Last.fm. User-contributed text is available under the Creative Commons By-SA License; additional terms may apply.